Turisten med snigelfart

2014-10-29-DSC_1207

Min snigelfart gör att tanken på att åka tillsammans med aggressiva tidspressade pensionärer på en bussresa inte existerar. Joo, vet finns de som säger att bussresor är billigare men priset känns för högt. Turisten som lämnar hotellrummet vid tolvtiden på dagen och ändock inte har bråttom. Turisten som åker metro linjer till någon ändstation och plockar med sig en grön oliv från ett träd, som ett minne från Portugal.

Lisboa har ett bra tunnelbanenät med hissar på varje station. Budapest har hiss på en linje enligt info från internet men jag kollade inte upp det i verkligheten, eftersom mitt vä knä protesterade ville jag inte gå i trappor. Det enda jag ville var att fira min födelsedag i ett annat land. Och så blev det.

3 och halv dag i Budapest, var mest färd med spårvagn och en resa med gul taxi för 16 kronor från en restaurang. Det blir nog den Ungerska gulasch soppan som kommer att dra dit mig igen. Det finns en hel del kvar att se i landet Ungern.

2014-10-29-DSC_1226

Det är ett hårt jobb att vara turist i ett land där man ska gå längre sträckor, stå i kö eller ta sig nedför eller uppför knaggliga trappor men vi har alltid ett bra (turist) tempo. Det finns inga krav eller måsten att se allt på en gång. Om staden känns sevärd, då kan man återvända för att se mer. Portugal – Lisbon, Porto och Guimaraes. Det har tarvat 4 flygresor, för ett land. Det finns säkert länder där en tur och retur flygresa är tillräcklig.

, , , , , ,

  1. #1 av Jag på 07 november 2014 - 11:23

    Det låter härligt med resan. Jag längtar tills jag orkar en resa igen.

    • #2 av Barbro på 07 november 2014 - 11:25

      Portugals sju kullar lärde mig att gå utan kryckor. Det är bara att åka iväg och ta en djupandning.

  2. #3 av Rozie på 07 november 2014 - 18:05

    Jag har aldrig varit i Ungern. Men det skulle vara trevligt att besöka landet.

    • #4 av Barbro på 08 november 2014 - 13:56

      Det är inte så lång flygresa (beror lite på vart du bor) och det finns ett bra kommunalt vägnät av bussar, metro, spårvagn och trådbussar som tar dig till platser för en hyggligt pris.

Kommentera

