Sten och plockepin

2014-10-05-DSC_0949-2

Skäralid är Skånes naturreservat – Söderåsen. Vackert är det med kullar, småberg och vattendrag framför allt mängder av löv i skiftande kulör. Beroende på hur ljuset strilar in genom de höga bokträden känns det stundom som att gå på *guld*. Men vänder jag mig straxt om försvinner illusionen av *guld-ljus*.

Med lite stöd av en trästav som jag hitta på marken tog jag mig över sten och pin, kullar och två längre plankspångar under lite drygt två timmar som motsvarar 3,5 km och utan vatten. Den medhavda fikat hägrade i sinnet de sista 10 meterna med kaffe och bulla. Smörgås/bulla med kaffe är bara ett måste på utflykter oavsett vilket färdmedel du har.

2014-10-05-DSC_0963-2

Det luktade höstligt kyligt av mylla, löv och svamp. Och för första gången sen 2010 – i okänd terräng sjönk jag naturligt ned på ena knät för att fotografera ett gult löv som fastnat mellan två små grenar. Det har funnits fler tillfällen i skog och mark – att sjunka ned på knät – men då har jag letat efter något att ta tag i för att resa mig upp. Den här gången uteblev en sådan tanke.

Det kändes som att första gången cykla på Skånes grusvägar med 3-hjulingen. Det kändes som om det fanns mer energi att ta eftersom jag inte blev likt en punkterad ballong däremot väldigt drömsk. Såsom jag oftast blir vid såna här större oplanerade kroppsansträngningar.

, , , , ,

  1. #1 av Jag på 07 oktober 2014 - 20:19

    Oh! Vacker natur att vistas i och tanka krafter ur. Låter så bra att det fanns mer energi efter ansträngningen.

Kommentera

