Söner av ett folk

Den inbundna boken med 552 sidor är skriven av Väinö Linna

Jag hittade den i Billesholms bokhörna på Ica affären. Där lägger man dit en lämpliga utläst bok från eget bibliotek och tar med sig en bok därifrån.

2014-09-29-DSC_0881

Människor som bor och verkar i Pentinkulma, Finland. Linna beskriver vardaglighet med en lysande humor.

…”Jag slår vad att han sku lev ännu då …. Han hadd för bråttomt.. Man måste va öppen ti naturen om man tänker bli långliva” eller ….”Skäms du int …. satans skamlösing”

På var och varannan sida hittar jag prov på den här sortens språk med halva ord. Bortglömda ord. Precis som de talade, då.

En mycket intressant bok, må ja säga.:)

, , , , , ,

  1. #1 av Jag på 07 oktober 2014 - 20:15

    Där har du gjort ett fynd. Högt bland Saarijärvis moar är en trilogi som jag älskar, har läst den på finska. Söner av ett folk är trean, så försök hitta de två första delarna. Väinö Linnas Okänd soldat var en bok som jag tog till mig som femåring, citerade rader ur den för mina föräldrar.

    • #2 av Barbro på 08 oktober 2014 - 8:20

      Va roligt, hördu..
      Jo, men börjar tycka om Väinö Linna speciella skrivstil. Han gör en hård vardag till något mer. Hans humor är rå men hjärtlig.

  2. #3 av Jag på 07 oktober 2014 - 20:16

    Vacker nätbild!

Kommentera

