Sinnets X-ray

2014-09-21-DSC_0820

Solen som bakgrundslyse igenom brunt glas och ytterligare en flaska med något ljusare ton påminner bilden om en röntgen bild. Rent faktiskt kan man inte röntga sinnet som alla andra delar i kroppen.

Filmen Transcendence med Johnny Depp handlar om en avliden vetenskapsman som har sitt medvetande uppladdat i cyberspace. Somliga av oss vet att det undermedvetna – subconscious mind – kan ta sig friheten att göra mycket stora tidshopp eller expanderas i rum och tid under våra nattdrömmar.

Medvetenheten kan även formas, bearbetas och förändras från okunskap till kunskap. Större medvetenhet skapar även bra social kompetens.

Med social kompetens menar jag att ha bred kunskap om allmän mänsklig villkor som inkluderar bland annat socioekonomi. Politik och religion hör dit också men det är ämnen jag undviker. Inte på grund av okunskap, utan för att det ofta blir onödigt hetsiga dispyter beroende på att de uppfattningarna är ofta så hårt cementerade.

Jag vill använda min energi till andra viktigare spörsmål. Det fanns en period i mitt liv som innehöll religion men lämnade helt de åsikterna, för något bättre. Det bättre – för mig personligen är att alltid expandera min medvetenhet i ur och skur. Motgång och medgång. Alltid vara medveten.

Sinnet X-ray är ett sätt för mig att belysa något abstrakt men alltid närvarande.

..fortsättning följer.

, , , , , , ,

  1. #1 av Carl Nygren på 03 oktober 2014 - 8:15

    Kan medvetenheten vara kosmisk? Det vill säga finnas i alltet. Om det är så. Innebär det att allt och alla kan förnimma min medvetenhet och jag kan förnimma deras. Men man undrar varför det är så ”tyst” när man umgås med andra människor. I naturen kan jag känna förnimmelsen. Animism säger somliga. Omoget och barnsligt tycker många.

    • #2 av Barbro på 03 oktober 2014 - 12:16

      Men man undrar varför det är så ”tyst” när man umgås med andra människor.
      Det finns en och annan som har lyhördhet, men i största allmänhet beror den *tystnaden* ofta på omedvetenhet.
      Vad andra har för definition om animism fäster jag inget avseende vid.
      Människor, djur och natur är integrerat med varandra i en ömsesidig interaktion. 80 procent är blinda och döva. 20 procent är det inte. Paretoprincipen.
      Men alla människor känner/förnimmer lika väl som katt, häst, fågel, igelkott, hund etc. Allt förnimmer och förnimms. Grov förenkling – om människan har viljan
      att ifrågasätta sin personliga värld och bli mer medveten med allt vad det innebär, är en helt annan 5-öring.
      /barbro

      • #3 av Carl Nygren på 03 oktober 2014 - 13:24

        paretoprincipen??

      • #4 av Carl Nygren på 03 oktober 2014 - 13:41

        Paretoprincipen. Vilket hitta på! Det finns inga principer. Bara tillstånd! Det mesta människan försöker beskriva om sin omvärld är hitta på grejer. mumbojumbo som man säger. Livet lever sig själv oavsett vad vi hittar på om det. Vad anser du idag om Carlo Castanedas verk? Och vad anser du om shamanism idag? Jag för min del försöker endast se vekligheten som den är. Som jag uppfattar den med mina brister i medvetenhet om mig och min förståelse av det ofattbara kosmos och alla universa.

      • #5 av Barbro på 03 oktober 2014 - 14:09

        Paretoprincipen är också tillstånd. Mänskliga tillstånd som även i förlängning blir mentala med tanke på beteende, attityd och sociala omständigheter. Se dem som Pirsig – dynamiskt och statiska tillstånd.
        Carlo C – nej.. åt hans håll tittar jag inte. Förresten dog han i cancer som alla andra dödliga.
        Ur shamanismen kan jag hämta bra information om socio-ekonomiska villkor och även *bortglömda* förhållningssätt.
        Däremot är Carl G Jung fortfarande min förebild.

Kommentera

