Rara brevis

2014-09-25-DSC_0854Som en sällsynt fågel stod jag och betraktade en lyktstolpe. På väg från Latin kursen följs Gösta och jag åt en bit på vägen. För det mesta handlar han alltid något – så även igår. Vi säger hejdå och sen fortsätter jag att gå i lugn takt mot stationen och spanar efter motiv.

Som t.ex. lyktstolpar. Det är ett mycket underskattat fotografiskt motiv. Framför allt det som finns klistrat på dem. Någon har satt upp en annons på en bil och i rusk och regn har det skapats imma bakom plasten. Gösta hann ifatt mig vid järnvägsstationen och uttrycker – Här står du och beundrar en lyktstolpe . Just det – blev svaret och gav honom ett leende.

På tal om tid. De allra flesta försöker springa ikapp tiden – som vid avstigningar på tåg. Alla de som ska av vid stationen stiger upp innan tåget stannar och det bildas en klump av folk vid tågdörren. Väl ute ur tåget, springer de på och därefter om oturen är framme får de även stå och vänta i klump innan busschaufför släpper in dem. Vad var då all brådska bra för?

Å andra sidan är det kanhända en fördel att alla ställer sig i klunga vid tågdörren och banar fri väg för mig.:)

, , ,

  1. #1 av Jag på 26 september 2014 - 10:23

    Mycket lyckad bild, Barbro! Och finurliga funderingar, som vanligt.

Kommentera

