Vandrarhem kontra Hotel

2014-08-08-DSC_0118-2

Den långa färden fortsatte sedan från Ymsen till Forsviks Vandrarhem där vi åt middag på byns enda matställe som inte fanns då. för 29 år sedan. Göta kanal som går igenom Forsvik används fortfarande så kan ju gissa att de får in stålar under sommaren. Jag har haft mycket drömmar varje natt den här veckan. Ingen av dem har varit särskilt bra men det förväntade jag mig inte.

Ankan mötte jag vid bryggan i det andra vandrarhemmet i Borensberg utanför Motala som hade två vattenkanaler på varsin sida och en grusstig som furstlig entré till övernattningen.

2014-08-09-DSC_0157

Ja just det, vandrarhem kontra hotell, så är det första alternativet en tystare och bättre miljö som inte hotell kan ha mitt i en stad. Det finns en gemytlighet på vandrarhem som fattas hos hotell däremot finns bekvämligheter som egen toalett och dusch. Det hade jag i sanningens namn lite svårt för, att dela toa med andra och få vänta på min tur.

Resan slutade i Växjö med Karl-Oskar festivalen och jag kände mig som T. när fyrverkerierna på nyårsafton halvt skrämde ihjäl katten. Jag ville bara springa och gömma mig. Larm, stoj och matos överallt i hela centrum. Bishop’s Arms högröstade öldrickande besökare gjorda att decibelen ökade några steg och jag blev tyst. Natten som kom gav en våldsam dröm, dels av dagens upplevelser och att det var hett i hotellrummet utan fungerande luftkonditionering och utanför dånade en kylfläkt på taket av Elite Stadshotellet.

Hela bilresan var skoj och jag såg mycket, körde långt varannan dag. Gjorde även ett besök till Karlsborgs fästning och åt superba pannkakor på Soldathems konditori. Den dagen gick jag över en halv mil och slocknade som ett ljus vid kvart i tio på kvällen. Är fortfarande redigt trött men tar igen det varje dag genom att sova ordentligt mitt på dagen.

T. hämtade vi hem och han följer mig vart jag går utomhus. Då och då tassar han in för att checka om vi finns här och sen försvinner han ut igen. Nu blir allt som vanligt igen för tisstass.

, , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

