Gurkan som åkte halva riket runt

2014-08-05-DSC_0003

Den här fina gurkan kommer från egen trädgård och har den imponerande längden av 40 cm. Den har forslats 100 mil i en bil och under olika temperaturer som kyligare på natten och varmt på dagen. Den är fortfarande fräsch i smaken efter fem dagar. Lite sättlök till nästa år ligger i korgen.

2014-08-06-DSC_0005

Detta är Habo stad i Västergötland. Jag har starka minnen från Götaland mer än på den ort jag är född och avsikten med resan var att rekapitulera mina upplevelser från de åren. En rekapitulation innebär att andas ut det förgångna och andas in det som existerar idag. Syftet är att återvinna mental energi. Det visade sig att Gilbert Hamilton var hemma, när jag körde upp med bilen till den lilla herrgården vid sjön Ymsen. Han skulle precis fylla 80 år.

Det är 29 år sedan jag lämnade Hallansberg mitt i vintern för att flytta till Stockholm med en ålder av 25 – 26 år.

2014-08-06-DSC_0006

En kyrka som lämnade tankespår i flera dagar är Habo Kyrka i Skara stift. Ett fint bevarad träkyrka med de tio budorden målade och skrivna inne i kyrkan. Den mest vackra jag någonsin sett. Siluett bilden är från ett fönster i främre delen av byggnaden. Vi hittade ett par sevärda kyrkor bl.a. Brandstorp också i Skara stift.

2014-08-06-DSC_0012

, , , , , , , ,

  1. #1 av Jag på 10 augusti 2014 - 16:31

    Imponerande gurka, men silhuetten är enormt vacker.

Kommentera

