Naturens mjuka brus

2014-06-27-DSC_0023

27 juni i tidig arla såg kvarnvattnet ut så här. Drygt en månad senare är vattenströmmen nästan obefintlig. Jag gissar att så är det varje år.

Dammen sinar med det strömmar.

Brunnar sinar men det sipprar.

Tankeverksamhet sinar men tankarna upphör inte.

2014-06-04-DSC_0015

 Naturens mjuka brus är att lyssna till en humla, att se strået vippa fram och tillbaka av vinden

betrakta en myra pila tvärs över stengången

…eller trastens rörelse när fågeln letar efter mask eller att höra något falla på marken med en liten duns.

Månad ut och månad in, att endast ta emot bruset i medvetandet från naturen

och låta tankar utebli i tidig arlor, innan väldens hårda brus börjar.

Nu på morgonen varseblev jag T. som tassa in på gården från gatan, innan han rundade stängselstolpen

och gav mig ett tyst mjau och la sig sen ner framför förstutrappen, där jag sitter med en kopp kaffe.

, , , , , , , ,

  1. #1 av Jag på 28 juli 2014 - 11:58

    Det är en rikedom med de små naturljuden. Dunsen av äppelkarten är förunderlig, då vet man att något inte fick mogna utan gick tidigt tillbaka till jorden.

Kommentera

