Portugisisk marknad och Aloe Vera

2014-06-13-DSC_0200

Fotovinkeln är något udda, jag fick liksom hänga mig ut en bit från räcket för att fånga en förmodligen slaktare eller köttstyckare. Frukt, vykort, en kaffe för 60 cent, fisk och allehanda pryttlar för både turister och innevånare från Porto. Öppet mellan 9.00 och 15.00.

Men jo, det viktigast var att köpa en Aloe Vera som kostade 3 euro och ta med mig hem i ryggsäcken. Växten klarade sig hela vägen med en mellanlandning i Bryssel.

2014-06-13-DSC_0196

Det var ingen exklusiv marknad med tanke på vackra kläder, tyger och mattor som i Istanbul men dock en marknad. En portugisisk säljare är inte lika påflugen/påstridig som en turk. Om och när jag pillar på något och visar ett intresse så frågar han men släpper det om jag säger nej. En turk fortsätter att tala för varans kvalité i all oändlighet.

Aloe Vera växten ville jag köpa för att se skillnad och det finns ingen. Tvålar för 8 euro. 2 tshirt för 4 euro stycket. Så klart en hel del Vino Verde som är mycket läskande och varje middag kostar ungefär 20 – 30 euro med bröd. Spårvagnen kostar 2,50 euro.

Det är billigt i Portugal i jämförelse med Italien kantänka, även Spanien. Inte för att jag har åkt dit men checkar man in hotell priser är de mycket dyrare än i Portugal.

, , , , , , ,

  1. #1 av Replicant Core på 19 juni 2014 - 18:24

    Är du säker på att det är en slaktare ..? Han har kanske bara petat sig i näsan och fått lite näsblod på fingret … och torkat av sig på förklädet. :)

    • #2 av Barbro på 20 juni 2014 - 14:42

      Nej, hundra procent säker är jag inte.:)

Kommentera

