Ex umbra in solem

2014-02-27-DSC_0002ISO 400 – 35 mm – f/6,3 – 1/3200 sec

Det betyder – Ur skuggorna, in i ljuset. Med sanning är det så, för den senaste veckan börjar såret sluta sig på armbågspetsen. Skadan har varit som en djup rosentagg i ögat i cirka 10 månader.

Varför i hela fridens dagar lät du inte kirurgen använda sin kniv? Det fanns eller finns fortfarande fysiska faktorer som gör att självläkning står som första val. Det jag inte till fullo förstod, vilken segsliten kamp det skulle bli med bursiten. Det råd läkaren gav mig – *oskuret är bäst* och om du orkar genomföra läkningen är det till din fördel.

Från 29 Nov 2013 – till 24 Februari (3 månader) har jag använt gel från Aloe Vera växten, ett par ggr i veckan. Gelen har gett sårskorpa åtskilliga gånger med de har ramlat bort. Det är i sin ordning för läkning sker – underifrån. Så varje ny skorpa har potentialen att få såret att dra ihop sig, det vet jag nu.

Den 24 Februari la jag på gul gel från roten på stjälken. Efter det har sårläkningen blivit exponentiell. Inget förband under dagen från måndag till fredag, vecka 9, 2014 dock en liten remsa Sorbact kompress under nattens timmar som är fäst med smala klippta remsor av Fixomull. De sista 3 dygnen ingen Sorbact under natten.

2014-02-27-DSC_0028-2

Mina observationer av växten Aloe Vera är att gelen har en utomordentlig sammandragande effekt på ett sår plus huden omkring såret håller sig mjuk. Den gula gelen, som droppar ut från – roten på stjälken – är bäst men använd den varsamt det vill säga applicera en gång och vänta sen några dagar för att notera förändring.

Låt den gula hinnan ligga kvar minst ett par timmar innan du tvättar bort den med Alsosprit. Flaskan ska vara 1 månad gammal. Använd en stomi kompress/Medicomp/Nonwoven Swabs, Selefa

Vad jag lärt mig under den här tiden är kroppens olika läkningsfaser. Det som är absolut nödvändigt är att lufttorka, så ofta det är möjligt även i första fasen. Det är för att undvika trycksår i den friska huden. Svår infektion bedöms när hudområdet måste öppnas med ett knivsnitt av en läkare på grund av aggressiv svullnad och ömhet.

…..Nu kan armbågen bara bli bättre.

, , , , , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

