Jag och vårfloden

2014-02-17-DSC_0012ISO 800 – 40 mm – f/6,3 – 1/2000 sec

Jag åker ofta till kvarnen och forsen. Vårfloden har mattats av något men den dundrar, skvätter och dansar ystert ännu en stund. Vatten bilderna blir så coola.:) Igår vågade jag mig ut på en stenavsatsen, en stenlandgång med mossa, hala stenar och en taskig lös och röd ledstång. Allt för fotografiet?!

2014-02-17-DSC_0013

Vatten ytan är som len, grå sammet. Mitt sinne vill stryka ytan med handen men mitt intellekt vet att det inte är möjligt, för då sjunker den ned under ytan och blir kall. Den här förnimmelsen av renhet beror ju på att vattnet rinner så snabbt. Det är när vatten massorna stöter på farthinder som det blir krusningar. Jo, jag vet, behöver inte förklara något självklart, det är mest min egen upplevelse av vattnet som jag vill forma i ord. De här  veckorna som vårfloden pågår, har jag tillåtelse att vara där av ägaren som observerar min närvaro vid kvarnen. Det var några ligister som tutta på några pallar förra året.

Det känns uppfriskande, vinden biter i mina kinder och gör dem röda. Mina ögon betraktar forsen och mina öron hör ljuden. Just där. Just då gör alla dessa intryck mig tillfreds.

, , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

