Run keeper..

2013-12-27-DSC_0011

Run keeper är en app som visar tid och hur många kalorier man förbränner. Det med kalorier bryr jag mig inte så mycket om. Efter två veckors uppehåll i gåendet blev tiden 27 minuter, 2,3 km lång sträcka. 3 minuters förbättring.  Är du nöjd? Jo, det är jag.

Träningen på morgonen, som är inomhus ett par ggr/veckan tar längre tid, ibland kan det bli fyrtiofem minuter eftersom jag då använder medveten andningen dvs i alla kroppsrörelser ska ut och in andning var ett primärt val.

Ofta tänker vi inte på att vi andas, utan vi gör det som en autonom inlärd funktion. Att andas medvetet innebär att sinnet lär sig att fokusera på in och ut andning, under en viss tid. Det här, liknar övningen med att låta sinnet fotografera en bild utan att trycka på avtryckaren. Ju mer jag övar på att beskära och skapa en komposition med sinnets ögon desto oftare behövs ingen större efterbearbetning i Lightroom, mer än att ljusa upp bilden eller skärpa upp den.

Vad det på lång sikt kan innebära att konsekvent fokusera på andningen i träningssyfte, är att det kan ge bra positiv mental effekt under alla andra timmar och dagar i veckan, månader eller år.

, , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

