Nikon School basic

2013-12-08-DSC_0014

Nikon School Basic, kostnadsfri kurs på 2½ timme, som Nikon bjuder på för att du köpt en splirrans ny kamera. Det som jag fortfarande inte får fason på, är att förklara framför allt till mig själv, slutartid och bländare. Intuitivt brukar jag veta jag hur min bild ska se ut och vet på ett ungefär vilka siffror det ska vara i (displayen) fönstret, men kan ej förklara med ord. Vad gör slutaren? Vad gör bländaren? blir svaret ofta att det har att göra med ljuset. Vilket ljus?

Jag får rådet från min vän, att visualisera hur länge dörren (slutaren) är öppen, det kan fungera. Jared Polin har en bra user guide för Nikon D3200 inställningar. Jag får fokusera ett tag framöver på bländare och slutartid och när någon frågar sisådär efter jul ska jag kunna göra det på mina 5 fingrar.

Det var ett isigt Malmö, vid 8.30 på morgonen men överlistade det genom att ta en omväg till hotellet. Uppskattar inte helt och fullt att åka skridskor på mina skosulor.

, , , , ,

  1. #1 av Karlstad Igår på 11 december 2013 - 23:52

    1. Vilket läge brukar du köra i P TV AV M ?
    2. Har du skickat iväg din önskelista till tomten än?

  2. #3 av Karlstad Igår på 12 december 2013 - 9:20

    Nu förstår jag inte riktigt ditt problem, men jag skulle föreslå att du önskar ett Nikon Nikkor AF 50/1,8 D och provar även att använda TV och AV för att bättre förstå Nikkorianska. Egentligen skulle jag hellre rekommendera ett Nikon AF-S 50/1,4 G. Men det kostar ungefär dubbelt så mycket. Fast det är det faktiskt värt. Skulle lätt avstå en utomlandsresa för ett sånt objektiv. Tror även att att ett billigare Nikon AF-S DX 35/1,8 G skulle passa dig. Och hjälpa dig till ett bättre leverne!

    • #4 av Barbro på 12 december 2013 - 9:34

      VR Nikon DX, AF-S Nikkor 18- 55 mm
      M – läge
      RAW format

%d bloggare gillar detta: