Norrvidinge handelsträdgård

2013-11-21-DSC_0039

Julgranspryttel i stål och säkerligen inget som finns med i reklamen på deras hemsida. Det är mina ögon som ser det bortglömda. Besöket på handelsträdgården var i undervisningsyfte men också för att köpa deras hemodlade tomater.

Istället för Latin lektioner i Lund, som uteblev den här terminen, ger jag stödundervisning till en ung kvinna på 22 år, född i Grekland som inte kan tala det svenska språket flytande. I och för sig kan man gestikulera sig fram eller använda bokstaveringar eller utelämna ord i en mening och ändock handla sin varor på affären.

Varje torsdag kl. 10.00 i en månads tid, har vi träffats i annan miljö än deras restaurang som också är deras bostad för att hon ska få in en högre växel med svenskan. Vi fungerar bra tillsammans utan att ha en flytande konversation på våra egna språk. Det som gör det intressant för min del är hennes vilja och intelligens – att lära sig.

Det verkar som språk och seende (bild) teori och praktik samtidigt ger bättre resultat, än bara ord på ett papper. Det självklara såg jag inte. Det första tipset fick jag av min vän som föreslog att vi skulle gå till byns Ica och att hon fick handla grönsaker och frukt från en matlista med skrivna svenska ord och efter det har ord och meningar ökat lavinartat.

2013-11-21-DSC_0041

Jag har börjat väva igen. Det blir de dagarna jag tränar inomhus och nästan direkt efteråt. Det känns som en bra ordning. Vävstolen har stått oanvänd i två år eftersom jag inte såg någon motivation för att skapa. Det är en grön tygvarp som sen sys upp till kläder.

, , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

