Tågafton

2013-11-16-DSC_0014

Jag har fortfarande en förtjust känsla för tåg. När signalhornen ringer för inkommande tåg. När bommarna fälls ned och till sist när tåget kör förbi järnvägsövergången, känns alltid bra. Som en liten fyraåring tillbringade jag 2 nätter i en nätad hatthylla, från Luleå ned till Småland, så egentligen blir det 4 nätter. Returresan.

Mina föräldrar skulle plocka äpplen men även hälsa på släktingar. Av släktträffarna finns inget minne, däremot tågresorna. Det blev fler tågresor än en eftersom min far arbetade på järnvägen. Jag kan fortfarande förnimma den där speciella doften från näthyllan gjord i rep och gunget när tåget susade fram i natt och dag.

2013-11-16-DSC_0020Där är nog svaret på varför jag gillar att åka framåt med buss, resande med tåg även baklänges, bil eller cykel. Tågresorna som fyraåring lämnade ett avtryck, även med andra färdmedel. Det är boendet i torp, som för tillbaka de bortglömda fragmenten.

, , , , ,

  1. #1 av Karlstad Igår på 19 november 2013 - 23:57

    Jag gillar att åka båt. Tut! Tut!

    • #2 av Barbro på 20 november 2013 - 7:50

      Åka båt är skoj! gillar det också

  2. #3 av Karlstad Igår på 20 november 2013 - 23:03

    En gång när jag var en liten grabb såg jag ett långt tåg som körde ombord på en färja i Tyskland. Då tappade jag hakan :)

    • #4 av Barbro på 21 november 2013 - 7:41

      Mirakel händer fortfarande. Det skulle kunna bli film.

Kommentera

