Nikon D3200

2013-10-04-DSC_0255

Kors och tvärs. Skugga och blad samsas om plats på liten yta. Finessen med den uppdaterade Nikon D3200 inköpta kameran med 24 megapixel är att jag kan skära ut mindre bildytor och ändå känns det stort. Nice! D3200 är liten i handen och blev relativ billig eftersom jag redan hade en VR lins 18 – 55 mm. Funktioner som videofilm, är ej provat.

Det var lättare än jag trodde, att ratta fram Iso, Aperture and Shutter, då jag inte vill skiljas från RAW format. Jared Polins guide om vilka funktioner den här kamera bör ha under sitt skal kändes helt ok att använda i inställningar. Är du nöjd? Ja, det är jag.

2013-10-04-DSC_0271

Den äldre trotjänaren Nkon D50 gjorde cirka 60 000 exponeringar efter 8 års daglig användning. Det som kroknade var fragmenteringen av SD kortet. Inte så konstigt?

, , , , , , , , ,

  1. #1 av Karlstad Igår på 02 november 2013 - 20:45

    Har Babs gråtit än?

    • #2 av Barbro på 03 november 2013 - 17:58

      Nix, inga tårar för en kamera. Fungerar riktigt bra.

  2. #3 av Karlstad Igår på 03 november 2013 - 21:48

    Det var inte kamerans funktion jag syftade på, mer på tyngden av det den lämnar!

    När jag gick från EOS 400D [10mp] till EOS 50D [15mp] så fyllde det hårddisken fortare än jag hann säga ”ångest”, efter bara nån vecka lade jag mina tidigare 2-4gb minneskort på hyllan och köpte nya 16gb kort bara för att slippa byta kort flera ggr per dag. En psykisk rätt tung period faktiskt. Sedan när jag bytte till en EOS 60D [18mp] så var det ungefär lika tungt igen… Men värst blev det när jag tjackade en EOS 6D [20mp] efter bara fem dagar ställde jag ner den till 7mp RAW, och körde så några veckor för att förbereda mig inför ännu fler externa hårddisk köp och för att den värsta ångesten skulle lägga sig.

    Skulle jag ha gjort som dig och gått från 6mp till 24mp i ett enda steg så hade jag nog gråtit ända tills att alla tårarna i hela världen tagit slut, men inte du va… än?

    • #4 av Barbro på 04 november 2013 - 8:06

      Det är att köpa en tillräckligt stor bärbar hårddisk. Jared Polin rekommenderar en Drobo. Kanhända behövs fler diskar med tiden, alltefter som de fylls på.
      Personligen, hårdgallrar jag bilderna någon gång i veckan eller per månad.

  3. #5 av Karlstad Igår på 04 november 2013 - 23:25

    Om du köper en Drobo så kommer du bli den enda D3200 ägaren i hela världen som även äger en Drobo HDD. Jag löööver dig!

    Det är det som är mitt problem, jag är dretsopig på att gallra. Körde ett 32gb kort fullt idag, så imorgon måste jag gallra :(

    Hur pallar din ”data” med 24mp RAW filerna då?

    • #6 av Barbro på 05 november 2013 - 7:44

      ….”Hur pallar din ”data” med 24mp RAW filerna då?”…
      Problematiken med disk-utrymme, är alla filmer.
      De är större än RAW filerna.

  4. #7 av Karlstad Igår på 05 november 2013 - 9:36

    Jag menade när du kör in bilderna i burken och sedan går igenom bilderna, eller som när du rätar upp dina 24mp bilder i Ps.

  5. #9 av Karlstad Igår på 05 november 2013 - 23:13

    Min burk är byggd av en farbror från Segmon. Vad som finns innanför plåtskalet har jag inte en aning om. Det brukar bli en uppdatering eller ett nybygge efter varje kameraköp.

    Nackdelen med externa diskar är att dom behöver både ström och signalkablar. Jag har åtta externa, fem Seagate och fyra av olika märken, så när man ska leta reda på någon bild som man inte riktigt vet vart den ligger så blir det hur mycket kablar som helst som ska pluggas in och ur. Drettöligt! Så för att slippa det jiddret har jag gått över till Dockningsstation. Hur smidigt som helst. Och billigare diskar. Jag rekommenderar starkt.

    Jag har Lightroom 4.4 :-)

    • #10 av Barbro på 06 november 2013 - 7:57

      Det som jag är mest nöjd över är Ips skärmen från Dell. Riktigt bra färgåtergivning.
      Sedemera, att det är tyst omkring mig, ingen fläkt som surrar (Shuttle maskin) i närheten och stör mina tankar.
      Cura ut Valeas!
      Ha det så bra idag.)

      p.s. Har du ett ormbo av kablar under ditt datorbord och stol?

  6. #11 av Karlstad Igår på 06 november 2013 - 21:38

    Dell? Gick inte konkurs på typ nittiotalet?
    Kör du Windows 95 också :)

    Tystnad i datasalen är ett måste, jag får skallebank annars!
    Jag hade ett ormbo förut, nu när jag kör med dockningsstation så är det bara två smala kablar :)

    Cui peccare licet peccat minus

    • #12 av Barbro på 07 november 2013 - 7:29

      Windows 95, så gammal modig är jag inte.:)

      Alea íacta est!

  7. #13 av Karlstad Igår på 08 november 2013 - 12:49

    Ars longa
    Vita brevis

Kommentera

