Samodling

2013-10-06-DSC_0287Morot gul rotfärg, Lobbericher och Selleri

Morötter och lök varannan rad.

Tomater och en stycken majs i mitten.

Selleri och purjolök

Rädisa, lök och sallad

Vitlök och rosor

Majs och gurka

Bra och dåliga kombinationer i odling. När löken var skördad och morötterna lämnades kvar tog det cirka en månad för några av blasten på morötterna att bli helt kala.  Osagt låter jag det förbli. Det kan lika gärna vara att moroten tröttnade lite på hösten?! men det känns osannolikt. Jag vet faktiskt inte – hur – stor betydelse samodling har emellan olika grönsaker och jord. Det är något jag får lära mig mer om.

En sak vet jag däremot, att den kära daggmasken,  bör man som odlare vara rädd om. Om du inte har daggmask, gå och hämta några stycken och lägg dem i jorden. Ingen daggmask vill leva i en torr ökenjord på tomten där allt är finkammat på oönskat material bara för att de ska se städat ut. Köp en handjagare med uppsamlingsbytta och lägg en redig hög med gräsklipp på odlingarna. Klipp på en allmänning om du så måste, då du får färsk gräsklipp helt gratis.

Mitt sinne njuter ofantligt mycket när en morot plockas upp eller plockar bladpersilja till dagens mat. När en lök skalas och en skarp doft når näsan och att gurkan kan ätas med skal. Likaså när jag ser att gräsklippet ligger på jorden som ett grönt guld som gynnar daggmasken och allehanda bra småkryp. Det finns ingen mördarsnigel i trädgården däremot vanlig sniglar som dyker upp efter regn men dem kan man plocka bort med handen.

Det jag märkt i matlagningen i sommar är att med egna grönsaker behöver du inte krydda lika mycket, om inte alls eftersom de färska grönsaker i sig ger så god smak. Oliv olja över salladen är ett alternativ istället för dressing. Den bladpersiljan som klipps ned över den varma maten ger den slutliga smaksensationen.

, , , , , ,

  1. #1 av Vespa Vulgaris på 07 oktober 2013 - 19:15

    Jag inser att jag i fortsättningen måste ut och tjuvklippa andras gräsmattor för att få det som behövs till kolonilotten. Min egen gräsmatta är för liten och jag klipper den egentligen inte. Gräset slits ner.

    • #2 av Barbro på 08 oktober 2013 - 5:44

      Finns det ingen större kommunal allmänning?

      • #3 av Vespa Vulgaris på 08 oktober 2013 - 6:07

        Inte inom avstånd som jag orkar släpa min muskeldrivna gräsklippare.

      • #4 av Barbro på 11 oktober 2013 - 12:37

        Hej! den yta jag använder med kommunens vetskap, är fyra smala gräsremsor som räcker och blir över till alla rinkar.
        En handjagare kan man vända på och dra bakom sig, då blir det lättare.
        /med hälsning

Kommentera

