Sällhetens regn

2013-09-22-DSC_9715

Synonym för sällhet – lycksalig, lycka, glädje, upprymdhet. Det jag såg igår kändes som sällhet när regnet skapade ringar i vattnet. Stilla kom regnet och det luktade ljuvligt med tall doft från skogen och fukten som kom från marken. Ljuset är min mojo. För några år sedan, stod jag en tidig vårdagsmorgon och fota spindelnät vid komposten i min trädgård och just då, just där hörde jag ordet mojo

I mitt fall blir ordet Mojo en talisman. Ljuset och skuggan fyller mig med kraft, likaså att vistas vid floder, sjöar, hav, bäckar men det har jag sagt förut. Lukten av vattnet och se på vattnet vederkvicker min själ. Jag trodde i min enfald när jag började fotografera dessa motiv att det skulle bli enkelt men ingenting är självklart. Så fort du börjar gräva i kunskap och öka ens svårighetsgrad blir det en resa i tid och rum.

När finns acceptabla ljusförhållanden? Vår och höst har ett mjukt ljus. Sommarens ljus blir för hårt.

, , , , , , , , ,

  1. #1 av Replicant Core på 23 september 2013 - 13:14

    Fin bild Barbro!
    Jag älskar regn och mörker.
    På tal om, Mojo:

    • #2 av Barbro på 23 september 2013 - 13:52

      Nice!!:-) Replicant Core

      • #3 av Replicant Core på 23 september 2013 - 13:55

        Önskar dig en fin vecka :)

      • #4 av Barbro på 23 september 2013 - 15:48

        Det ska bli lite solchanser i södra sverige.

  2. #5 av macilane på 23 september 2013 - 15:07

    Man vågar knappt skämta när man läser din vackra beskrivning av kompositionen regn och ljus.
    Vänta du tills hösten slagit till ordentligt i oktober och november och det har regnat oavbrutet i en eller två veckor. Då är det dags att ta fram dina fina foton från sommaren och längta, längta, längta :-D

Kommentera

