Bonden och jag

2013-09-04-DSC_9405

Bonden är en strävsam typ som sitter i sin traktor och kör fram o tillbaka nästan hela dagen för att åkerplätten ska bli klar för nästa skörd, till nästa år. Det här är storproduktion, kan vem som helst se. Den lilla ytan som finns i mina händer är amatörodling men bonden och jag har liknande mål, att få en skörd. Bonden gör det för sin vinst och jag för mitt välmående och höga nöjes skull. Det luktade jord när jag stod där på vägen med kameran i handen. Hösten är på väg med kalla nätter men varma dagar. Klimatet passar mig alldeles utmärkt bra i September.

2013-09-04-DSC_9403

På toppen av kullen kom traktorn körandes tillbaka för att vända brunjorden med sin plog. Jag ville ha en strikt bild med en traktor, jorden och himlen. En bonus om det seglar vita fåglar i eftersläp. Är det någon som undrar om en bondes arbete är enahanda? Jag skulle inte tro det, en bonde har fullt upp hela året om.

2013-09-04-DSC_9399

Idag blev cykelturen 5 km, på skånska böjda vägar, ibland är det svårt när vägen lutar och samtidigt böjer sig. Sitt rak i ryggen annars åker du åt sidan. Det finns stunder då jag sitter kvar på sadeln och fotar. Vid Gissleberga kvarn for jag och cykeln rakt över i vägen i en väldans fart. Har därefter provat samma sträcka och ja sakta ned med cykeln, då är det lugnt. Skeppshult cykeln köptes in för cirka 5 år tillbaka pga taskiga överrörliga knäveck.

Cykeln är tung och det går aldrig att räta ut benen helt eftersom jag då inte kan kliva av cykeln, i säkert läge. Det är några som har testat min cykel men de tycker det är knepigt med 3 hjul. Om jag skulle sätta mig på en 2-hjuling vore det lika knepigt för min del. Men jag är ingen racer cyklist så det funkar bra att trampa iväg med kameran, kaffe och mackor i lagom takt.

När jag cyklar, tänker jag ingenting. Absolut väldigt lite. Det är som om vinden tar tag i mina tankar och för bort dem. Oftast bra till mods efter turerna på de skånska slätterna.

Den 30 augusti, telefontid från Spenshult, Halland. Det blev inget borttagande av slemsäcken. Operationen har skjutits på framtiden. Reumakirurgläkaren sa att oskuret är bäst och att såret kommer att läka ihop men det kan ta lite tid. Självläkning är att föredra när tillfället ges och att kroppen själv får läka. Bursiten kanske inte återkommer men det är ett oskrivet blad.

, , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

