Jatropha

2013-08-25-DSC_9216

Jatropha växten köpte jag i Stockholm under åttiotalet och fortfarande lever den trots min ovarsamma skötsel då och då. Ibland finns inga stora gröna blad utan den är helt kal. Det är bara en lustig stam med utskjutande *grenar*.  Så plötsligt börjar blad och blomma visa sig. Ofta får Jatrophan bara vatten på fatet, så dricker den själv.

Hur mycket dricker en knöl, som till exempel elefant fot? Då känns bästa metoden med vatten på fatet. Jag gör så med kalla växterna och de blommar ett par gånger om året. Jag gillar gröna växter och samlar på piedestaler.

2013-08-25-DSC_9211

Högt som lågt har jag placerat alla växter. En halv 18 kubik lastbil fylldes av växter när jag har flyttade sist. Så var det Inte från början utan de har samlats under årens lopp genom förökning eller köp av nya plantor. Det brukar ta drygt en månad att omplantera på våren, februari. All överbliven jord hamnar i komposten eller i rabatterna och jag använder Sysav jordprodukter både till krukväxter och trädgårdsodlingen. Den jorden har kvalite och har inte mängder av torv i sig utan en ren mustig jord.

Till distriktsköterskan den 26 augusti för kontroll. Jag har fått *skosav* på huden på grund av tät förband under för lång tid. Ingen infektion. Sårläkningen står still förklarade hon. Hon är proffsig och fokuserad. Jag litar på henne.

, , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

