Med mjuka fötter

2013-07-17-DSC_8479

…på Lissabons gator. Första gången jag satte min fot på Lisbon’s gator och trottoarer upplevde jag det slipprigt och halt. De små fyrkantiga stenarna och trottoarerna är hala, här och där finns hål där jag minst anar och de lutar betänkligt nedåt eller åt sidan. Men allt är relativt.

Fjärde resan och den 8:e dagen i Lissabon ångade jag i kvällningen uppför en aveny i stadig takt, Avenida da liberdade i 1,5 km med mjuka fötter, stadig ben och ganska rak i ryggen. Några få sittpauser på bänkar. Korsade över Marquês de Pombal, sen ytterligare uppför och in på hotellet.  5 – 10 minuter senare, ut igen för att äta buffé hos brasilianska knivdansarna. Snacka om ånga.

Jag läste en artikel om en kvinna som sa: när man har mycket smärta blir ens självbild skev och man börjar tro att man är smärtan.  Jag har läst raden många gånger de senaste månaderna, är jag smärta och trötthet? Är det vad mitt liv gjort av? Just nu känns det som om jag behöver leva mina dagar med en katts framförhållning, några timmar framåt för att mentalt orka med operationen med ett stabilt humör som väntar mig i September.

Kirurgen ska operativt avlägsna slemsäcken men för att göra det, måste infektionen vara hävd och efter nästan 7 månader är det läkt. När datum är bestämt, måste jag ta Fragmin sprutor varje dag i cirka 14 dagar eftersom Marcoumar ska ned till 0 – 1 i Pk värde. Det innebär 1 – 2 månaders extra kontroller framåt i tiden.  Den infekterade slemsäcken, bursiten har tagit sammanlagt cirka 10 månader i anspråk av obehag.

Skratta fastän det känns trögt, konst stycket att distrahera mig själv, fotografera och börja ta upp den lilla skörden av potatis och lök. Vi hämtar tomater varje dag, tomatröra, tomat med köttfärs, tomat på hårdmacka, äta tomaten som den är. Det är söta tomater.

, , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

