Rabarbersaft och gurkor

2013-08-03-DSC_8966

Gazela är ett Vinho Verde vin från Portugal. Ett 8 procentigt friskt vin som bör drickas kallt. Det är mycket läskande när det är varmt väder.

Den 3 augusti innehåller de fyra flaskorna, färska rabarber utan askorbinsyra endast socker. Under två månader har jag skördat medelstora gurkor varje vecka, på friland. Gurkbitar med salt på är gott när det är varmt. Söta tomater hämtar vi varje dag från baksidan i en nygrävd rink i våras. Det tillkommer en eller två rinkar per år.

Odling så långt kommet som i augusti är jag nöjd. Säga vad man vill men egna grönsaker är godare. Det är inte ekonomiskt lönsamt att odla på egen täppa eftersom potatis och lök är billigare i affären. Det som matbutikerna inte alls kan ge är den goda, kripsiga smaken som jag får från eget. 75 procent handlar om känslan, jag vet varifrån grönsakerna kommer. Portugal resorna har gett mig smak för mer fisk i kosthållningen.

En tomat ska smaka tomat, inte något annat än tomat. Jag äter gurkan med skal, men aldrig köpegurka. Jag vill inte ha urvattnade, skalade morötter.

T. tycker det är hett. Katten ligger och flämtar på skuggiga ställen.

, , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

