Betraktelser över kanten på en kaffekopp

2013-07-24-DSC_8882

Den senare delen av mitt liv har kaffet och koppen blivit en väsentlig del av dagens början och särskilt om jag kan sitta på ett trappsteg och filosofera till en ny dag.  Jo okey jag är en riktig kaffefaster men jag gillar rutinen att sitta på trappsteget och blicka ut över omgivningen. I det ingår att planera dagen på bästa sätt.

Varje morgon på trappen under semestern följde jag två hundar, en katt och människor som gick nedför eller uppför en lutande trottoar. En del var på väg till jobbet och andra var turister. Oerhört lätt att kolla in om det är turister. Det hände alltid något varje morgon bl.a. fick jag se hur portugiser parkerar sina bilar och det mina vänner är något helt annat än vi lydiga svenskar som parkerar bilen innanför det vita linjerna. Snarare lite James Bourne’s takter i  den stora tre miljoner staden.

2013-07-17-DSC_8503

Denna vy är fotograferad omkring halv åtta på morgonen, den 2:e dagen i Lisboa. Solljuset i Lisbon är speciellt, för det blir aldrig så hårt som i Norden inte ens i middagstid. När jag tänker till kan vårens första solstrålar likna ljuset i Portugal.

, , , , , , , , ,

  1. #1 av macilane på 29 juli 2013 - 17:19

    Det var en ”himla” trappa du hittat för att dricka en kopp kaffe. Tänk om nån springer ikull dig :-(

    • #2 av Barbro på 31 juli 2013 - 6:39

      Portugiser är ett smidigt storstadsfolk, när de springer uppför trappen på väg in i ett konstsmyckat hus där ingenjörer jobbade.
      Såg ut som en kyrka, men det var ett väldigt gammalt hus, jag tog inget foto på huset, tyvärr. det glömde jag bort

Kommentera

