Jag flög till Portugal

2013-07-23-DSC_8829

Alfama, Morernas kvarter med trånga gränder och branta lutande kullerstensgator antingen lutar gatan uppför eller nedför. Det känns som att bergbestiga ett berg utan att använda lina och krokar. Hela Alfama är ett myller av gränder, portaler och små torg. Det är lätt att tappa orientering ju längre in i Alfama man kommer. Läste i en artikel att byggandet av området var medvetet gjort av Morerna för att deras motståndare skulle *kollra* bort sig.

Det som verkligen kan beundras i hela Lisbon är deras kabel dragningar av el och telekablar. Ingen svensk standard precis.

Varje gång jag har åkt till Portugal har min kropp mått dåligt, denna gång en infektion i armbågen. Men viljan att åka iväg är starkare än att avblåsa en resa. Mina ben är det inget fel på så promenader uppför och nedför vackra stenlagda gator i varmt och torrt klimat har gjorts varje dag.

En kväll var det 34 grader varmt. Hur varmt var det mitt på dagen? Jag tror om jag hade vetat, kanske det sunda förnuftet hade bromsat upp mig rejält.  Solen har aldrig varit min vän och Jag plågas under den heta solen. Solen är en av de faktorer som utlöser en SLE sjukdom. De enda platserna som kändes svala i Lisbon var museerna och när jag kom ut därifrån kändes det som om en varm fön blåste mig i ansiktet.

2013-07-23-DSC_8836

Vem knatade uppför alla dessa trappsteg, efter fotografering? Jo en babs med färgglada byxor och utan att stödja med någon hand. Jag föll framåt högst upp i trappen men var snabb nog att landa med bägge armarna utsträckta och på händerna med en mjuk rörelse. En stunt babs. Efter den bergsbestigningen satt vi länge på ett café och vilade i skuggan.

2013-07-23-DSC_8849

Den sista dagen i Portugal åkte vi tram 28 hela vägen fram och tillbaka. I en skakande, gnisslande men dock fungerande spårvagn som åker upp och ned i backarna. Snuddar hörnen med sitt plåtskrov precis som T. gör när han sätter kurs mot matskålen. Ingen luftkonditionering men väl öppna fönster. Att åka rälsbuss är ett annat sätt att turista och se staden från början till slut i en färdriktning.

, , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

