3 och ett halft år efter höft operationen

2013-07-08-DSC_8355

Nu har det förflutit drygt tre år efter höftoperationen – 2010/februari. Enkäterna som fylldes i var tredje månad i något år, handlade om olika framsteg, t.e.x om att sätta sig i en bil, har slutat dimpa ned i postlådan. Spenshult var noga med att skicka de här blanketterna. Informationen arkiveras kan jag tro för framtida behov. Den vänstra höftleden är helt okey enligt röntgen som gjordes Maj 2013.

Dags dato har jag glömt att det finns en protes i kroppen. Det som sitter i ryggmärgen är att ingen hukning får ske från stående position och nedåt med två ben samtidigt. När jag jobbar i trädgården händer det att jag går ned med det högra (protes) benet först, på marken och det funkar utmärkt.

Det går att sitta med korslagda ben åt endera hållet i en soffa eller fåtölj – efter 3 år.

Den här sommaren satt jag i skräddar ställning på gräsmattan, helt naturligt, en skön sommarkväll.

När jag fick beskedet om den vissna höftleden, så kände jag intuitivt att det skulle bli några besvärliga år framåt i tiden, inte pga höft operationen men väl med min sjukdom. En av nackdelarna med SLE är överrörlighet.

I och med det dagliga kryckgåendet plus det ännu ej läkta massiva diskbråcket (2010) under nätt 8 veckor, gjorde att kroppen fallerade så pass att det uppstod en slagsida. Jo, tänker på en båt. Idag, 3 år senare kan jag gå nedför en trappa utan att hålla i en ledstång. Det är även möjligt att resa mig från sittande till stående utan att jag stödjer med handen någonstans. Det gäller också från sängkanten på morgonen. Est Bonum!!

En övning eller snarare träning som jag alltid gör ett par gånger i veckan, är att sätta upp en fot på en stol eller ett trappsteg, tänjer (protes) benet framåt med rak rygg, för godare cirkulation. Jag kommer ihåg vad sjukgymnasten på Baltic Rehab sa till mig det året han hjälpte mig att få bort en 45 gradig slagsida. Protesen är ett dött ting och den behöver motioneras lite extra.

Träna med kvalité och inte kvantitet.

Gör få (5 – 10) bra rörelser än många slarviga.

Tänk på att djupandas, inte bara vid träning utan dagligen!! Gör det till en vana.

Det finns inget i, i ordet L_vsmedel….

, , , , , ,

  1. #1 av macilane på 15 juli 2013 - 16:48

    Bra jobbat! När jag läste om dina tre års kamp, så hade jag naturligtvis tankarna även på vår katt, Rasmus höftoperation, som du kan läsa om i min blogg, om du vill. En katt har det bra mycket enklare än en människa :-(

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: