Sniff test

2013-06-25-DSC_8231

Kattens jobb är att nosa. Hur många gånger T. har nosat på den här barr växten är det ingen som vet. Men förmodligen kommer han att nosa på den så länge han lever.

Olika doft, för varje årstid. Är det en doft sensation, för just där är det knappast inget djur som har satt sitt bomärke.  Barr växter luktar lite bittert el. beskt el. påminnelse om kåda. Ingefärs rot. En – Lärk – Tall – Ek doft för näsan är en doft av skog och myr/moss mark.

Personligen gillar jag sniff test. Brukar lukta på allt möjligt. Ibland eller ofta använder jag mina pekfingrar att testa mjuka och hårda ytor hur de känns.

, , , , , , ,

  1. #1 av macilane på 26 juni 2013 - 9:27

    jag har berättat i min blogg om hur katten Rasmus alltid skall sniffa på alla granar längs vår promenadväg. Inte har jag förstått det, men min fru skrattar ”känner du inte själv hur gott granarna doftar?” :-)

    • #2 av Barbro på 26 juni 2013 - 11:25

      Jo, jag kommer ihåg att du skrev om det. Sniff test på gran.
      Varför skulle inte katter bara nosa, för att få en doft upplevelse? Isåfall, inge konstigt för min del.
      Du vet att man kan äta de små gröna granskotten på våren? Rikligt med C-vitamin och annat nyttigt.

      • #3 av macilane på 26 juni 2013 - 11:34

        Jo, men Rasmus åt inte några skott. Inte jag heller för den delen – min mor, som var vegetarian, hon älskade de där gröna skotten. Jag är inte vegetarian – tycker det är godare med c-vitamin-frukt.

Kommentera

