Jo Nesbo, Gengångare

2013-03-07-DSC_6300

Mitt sätt att läsa deckare är, om svaret på förövaren/mördaren kommer i början på boken av låt oss säga 300 sidor, då lägger jag ihop boken. Det finns ingen kittling att lista ut intrigen medan sidorna vänds. Om jag kan skönja slutet i mitten, fortsätter läsningen.

Jo Nesbo, sista bok om Harry Hole, 560 sidor tjock pocketbok gav ett par dagars nästan helt uppslukande fokus. Inte ens i slutet, de sista 40 sidor var jag säker på hur författaren skulle avsluta sin bok. Den handlar om Oslo och stadens narkotika traffik med ryska inslag. Nesbo har skrivit 8 böcker före Gengångaren. Jag få leta upp Fladdermusmannen i någon bokhandel i vår.

Jo Nesbo verkade ganska klar med sitt upplägg och verkar inte tveka, så att vissa sidor trampar tomgång. Ibland kan en deckare sacka ned i farten, för att några tiotal sidor längre fram få upp pulsen. Nesbo har klarat konstycket att ha kvar flödet och pulsen genom hela boken.

Rekommenderar boken till hungriga bokläsare som gillar deckare.

, , , , ,

  1. #1 av sedge808 på 03 april 2013 - 1:47

    Love this.

Kommentera

