Den röda mössan

2013-03-14-DSC_6532-2

I ett mentalt tillstånd av mörkast svart från en Helsingborgsresa, fotograferande jag den här slokörade tonåring

Fotograferingen har blivit min förlängda sinnes arm. Det mitt sinne upplever försöker jag vizualisera i bild. Det finns ögonblick då jag tänker, varför tar jag de bästa fotona när jag mår som sämst? Dessutom har jag mer eller mindre lovat mig själv att inte fotografera människor. Objekt som ljuset eller detaljer är enklare, men svårt, beror på vilket ljus som finns.

Torsdagen den 14 mars, dagen innan resan till Istanbul, fångade jag den här knallröda mössan i passagen till tågen som tuffar norrut. Jag hade varit på den sedvanliga torsdagslektionen i Latin, hade fikat på en smörgåsbar i väntan på nästa tåg. Min känslostämning var minimalt svart. Neutral och fokuserad inför dagens uppgift, att köra T. till Ringsjön hotellet.

Jag har fått en liten vana, att ställa mig i mitten av högsta trappsteget, nedgången till tågen och om jag så kan utan att vara i vägen alltför mycket av springande fötter, resväskor och studenter fotografera folkströmmen som går uppför eller nedför. Den röda mössan var bara så perfekt, hann skjuta av tre gånger och sen var den unge mannen ifråga försvunnen. Lyckades ganska hyfsat med bilden med tanke på taskig belysning, men med bra inställningar på kameran.

Det är möjligt, så här i backspegeln, att få riktigt bra bilder oavsett humöret, huvudsaken total fokus finns. Mitt självförtroende har aldrig varit 150 procent, spikrakt sen jag föddes. Det har vuxit i och med att förtroendet för min egen kreativa kapacitet har ökat, särskilt fotograferingen.

, , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

