Hagia Sophia, Istanbul

2013-03-16-DSC_6657

Jag såg en mörkbrun våt och hungrig hund utanför Hagia Sophia.

Hagia Sophia är ett bysantiskt arkitekturiskt mästerverk och ett ovärderlig arv. Det var fantastiskt att känna historiska vingslag inne i byggnaden. De vingslagen var mer påtagliga än i Mosteiro dos Jeronimosi, Lissabon.

Ljuset från cirkelrunda järnkonstruktioner med lampor och dagsljus som föll på det nötta gamla stengolven var en lisa för ögat att se. Det är ofta de små detaljer som skapar helheten.

2013-03-16-DSC_6669

Grymt bra ljus! :) Stenarna var så lena att känna på med handen.

2013-03-16-DSC_6660

Entrén till Hagia Sophia. När jag upptäckte de här två spåren som tillhörde 2 stora dörrar, hade jag en lång kö bakom mig, men med stadiga fötter lyckades jag fånga upp dem och marmorn på bild.

2013-03-16-DSC_6683

En fornskrift som turkarna missade att katalogisera!:) Antagligen är det ingenting av värde, i och med att jag gärna sätter mig och tittar omkring, fick jag syn på såna här lustiga former. Samtidigt blev det ett litet samtal med en vakt som visade var det fanns runskrift från Vikingarna.

2013-03-16-DSC_6693

Den här abstraktionen hittade jag på det övre planet i Haga Sofia. En bergsklippa. En sko! Kanske två små runskrifter från Vikingarna! Den längre runskriften fanns på en marmor balustrad.

2013-03-16-DSC_6703-2

Detalj av stengolv på övre planet i Haga Sofia.

2013-03-16-DSC_6719

Turisterna springer hit och dit som våta hamstrar, för att hinna med att se allt i en stad med 10 miljoner människor. Visst är det märkligt? 3 dagar. 1 vecka. 14 dagar. Nog samma sak, alltid lika bråttom oavsett tidslängd.

Fortsättning följer om några dagar…

, , , , , , , , ,

  1. #1 av Carl Nygren på 20 mars 2013 - 21:05

    Jag känner mig glad när jag tänker på den där nyckeln till ditt inre konstnärliga skapande, jag en gång i tiden gav dig. Den nyckeln har burit frukt. Och du har vårdat din konstnärliga blick väl. Fotograferandets dörr öppnades för dig när du såg min passion för bild och du hängde med på exkursioner i naturen med kameran i hand. Du har blivit duktig och envist fotograferar du din omgivning, det gillar jag. Omsätter du dina foton i textiler eller i annat media också? Applåder från en gammal vän du umgicks med.

  2. #2 av sedge808 på 22 mars 2013 - 1:48

    Poor wet puppy :-(

  3. #3 av Karlstad Igår på 24 mars 2013 - 11:56

    Hoppas du hade lite av Mr T’s lördagsgodis kvar i fickan, och att du bjussade kall hund på en munfull!

    • #4 av Barbro på 24 mars 2013 - 11:58

      En kvinna i kön gjorde det, resten av sin *hamburgare* tror jag. Hunden i sig var blöt, men verkade för övrigt i gott skick.

Kommentera

