Sint, ut sunt, aut non sint

2013-02-28-DSC_6116

Sint, ut sunt, aut non sint betyder på Latin – De må vara, som det är, eller också må det inte vara alls. En förkortning på engelska är Take it och leave it.

En ovanligt flitig fotograferad perrong i Södra Sverige. Egentligen är det inte perrongen i sig utan det är resan till Folkuniversitetet i Lund. Det blåvioletta tåget med orange fartrand på dörrarna lyste verkligen upp en alldeles blåsig och grå dessutom ännu en solfattig förmiddag. Jag längtar efter vår! Vem gör inte det så säg?

2013-02-28-DSC_6117

Mot torget..gående på Klostergatan. Jag har inte värst mycket tid att flanera sakta, eller ödsla bort tiden med att stå och drömma om en fin skugga på någon vägg eller fönsterblänk. 10.20 är tåget i Lund och 11.45 börjar lektionen. Jag hinner, det vet jag. Mina fötter är stadiga och gången är smidig. Rak i ryggen och ser längre än tåspetsen på skon.

2013-02-28-DSC_6120

Jag står mitt i gatan på övergångsstället, för att få en översiktsbild på Kyrkogatan.

2013-02-28-DSC_6125

Café Sköna Bönor som inte bara bjuder på äppelkaka och kanelbulle. Hyfsat bra priser. Saluhallen till höger, runt hörnet.

2013-02-28-DSC_6128

Tillfälligt tomt på elever och Latin studerande seniorer i den trånga passagen där kunskap men också skratt och röster samlas. Tiden går snabbt under lektionerna, det ångar ur mina öron av intensiv koncentration efter en halvtimme. Läraren är duktig och entusiasmerande.

2013-02-28-DSC_6134

Kines resturang Tatung, bjöd på Biff med bambuskott och ris för 59 kronor. Jag vet, :) en matställe bjuder inte på mat, du måste betala. Vad bjuder ni på? känns trevligt att uttrycka. Nästa meningen är givetvis – Vad kostar det, att äta här?

, , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

