De fina kvarteren i Helsingborg

2013-02-12-DSC_5821

Möllegränd i Helsingborg, en gågata med affärer och pubar. Finare kvarter än på Söder där Santorini, det grekiska matstället med den goda maten ligger. Egentligen hade jag tänkt åka direkt tillbaka till torp efter läkarbesöket men bestämde mig sen för att prova högerarmens hållbarhet. Samtidigt flanera i februari på kullerstensgator i ett relativ skön temperatur.

2013-02-12-DSC_5824

Butiken Rakt Av på Norra Kyrkogatan. Förvånansvärt mycket folk ute och handlar vid klockslaget halv ett, mitt på dagen. En del slår dank. Andra är på lunch. Flesta är pensionärer och småbarnsföräldrar med sportiga fyrhjulsdrivna barnvagnar. Och en babs som precis har ätit lunch på ett trångt kineshak, där fadern och modern, stod vid kassan, snattrade på kinesiska med sönerna, som serverade maten snabbt och flinkt. Familjeägt. Buffé med ris i stor blänkande gryta. God mat för 76 kronor.

2013-02-12-DSC_5831

Strömgränden, påminner om Stockholm. Känslan av den stora staden i en liten gränd i södra Sverige. Jag bär nog med mig alla platser, där jag levt i ett särskilt fack av mitt sinne och när någon plats påminner om förfluten tid, så kan jag snabbt bläddra i minnena. Som här. Tidlöst. Tidsfågeln. Jag beundrar människor som bor på samma plats hela livet ut.

De bofasta har en gravplats redan bestämd med sten, blommor och gravljus. Präst och kyrka. En svensk globetrotter som mig och som inte är med stadskyrkan utan betalar begravningsplats i en årlig skatt, jag undrar ibland vart min slutliga plats kommer att bli. Oundviklig fråga om Liv och Död.

2013-02-12-DSC_5869-3

I never tasted the sweet kiss blev titeln på den här bilden. Ord tagna från en av Sixto Diaz Rodriguez låtar.

, , , , , , ,

  1. #1 av Karlstad Igår på 15 februari 2013 - 17:27

    Det var några riktigt fina gatuvyer af Helsingeborg. Möllegränd satte sig direkt. Mörkgränden som avslutades med ett guldskinande fastighet blev också en klockren Babsbild. Tack för att du visade lite av ditt Skåne.

    • #2 av Barbro på 15 februari 2013 - 19:00

      You are welcome!

Kommentera

