Helsingborgsresa

2013-02-05-DSC_5712

När Pågatåget väl har kört in till Helsingborgs Central, brukar jag gå en trappa upp till Knutpunkten eller åka hiss för den delen och köpa en kopp kaffe och knapra på en kanelbulle från Pressbyrån. Därefter väljer jag ut en schysst bänk att sitta på, helst sjöutsikt.

För det mesta är jag alltid i god tid, lite för god marginal ibland men det gör inget. Det har med tiden skapat en kärlek till bänkar i parker, torg, kyrkogårdar eller vänthallar av alla olika slag. Att sitta på bänkar ger tillfällen till fotografering från vinklar som inte givna. Det ger också tillfällen till betraktelser av kroppspråk, gångstil, gester och klädsel hos människor.

Jag har inte bestämt mig i vilken riktning jag vill gå. Tiden för läkarbesöket till Axess Medica är klockan 11.00. Det är en, filial till Spenshults kliniken i Halland. Känns gott att slippa åka 30 mil tur och retur för att få bedömning på min armbåge. Min förhoppning var att fotografera vid kajen.

Så börjar det ösa ned blötsnö. Folk drar upp axlarna och går fortare eller springer. En del tar skydd under sitt svarta, gula, röda eller gröna paraplyn medan andra skuttar in på Knutpunkten med blöta fötter och röda öron.

2013-02-05-DSC_5715

Jag vänder, inte på en femöring som T. gör, men dock smidigare än tidigare och går in i Knutpunkten och ut på andra sidan, till ett halvt underjordiskt garage. Jag fick idén att gå längs med ena sidan (höger) med en minimal knagglig trottoar. Det är nog inte meningen att man ska gå där men jag gör det iallafall.

Här utgår Knutpunktens bussar även Swebus som kör från Göteborg och ned till Köpenhamn.

2013-02-05-DSC_5745-2

Och se!! Ett trasigt ganska stor glasridå/fönster/stort genomskinligt plank eller hur man nu ska uttrycka det. Med viss skicklighet kan jag se igenom ytan. Splittret ser ut som blodstänk. Eller ett rikt utvecklat spindelnät, där spindeln precis har dödat sitt byte. En association är en reva i tiden.

Min största rädsla är när läkarkåren vill ändra värdet på mitt blodförtunningsmedel pga blödningsrisk. (Marcoumar) Det används vid långtidsbehandlingar även på livstid, som för mig. När dosen är inställd och relativt stabiliserad är det möjligt att ta PK värden var femte vecka.  Så väl, så långt, rent teoriskt. I praktiken känns det som en attack. Det är vad glassplittret symboliserar.

Djupa medvetna andetag och allt det där jag lärt mig är tillfälligt bortblåst, som insikt. Vilja och disciplin. Dock är jag nöjd över att inte reagera lika kraftigt som vid höftoperationen. Då fick jag dödsångest mitt i natten, dagen före operation.

2013-02-05-DSC_5786

En jättestor utomhusbajamaja i plåt och med olika namn för toalett. Skoj! Skev blir bilden som att gå i en spegelsal på ett nöjesfält.

Hemlighetshuset för allmänheten. Rolig synonym för toa. Latinska språket verkar inte ha något ord för toalett.

2013-02-05-DSC_5790

, , , , , , , , , ,

  1. #1 av Karlstad Igår på 07 februari 2013 - 11:45

    Förutom det uppenbara så har vi ett ett till intresse som vi delar.
    Stycke två då!

    • #2 av Barbro på 07 februari 2013 - 12:57

      Bänkar? Åka tåg? Jag har inte den blekaste.

  2. #3 av Karlstad Igår på 07 februari 2013 - 13:14

    Är det Torsdags demensen som har slagit till eller :)

    För det mesta är jag alltid i god tid, lite för god marginal ibland men det gör inget. Det har med tiden skapat en kärlek till bänkar i parker, torg, kyrkogårdar eller vänthallar av alla olika slag. Att sitta på bänkar ger tillfällen till fotografering från vinklar som inte givna. Det ger också tillfällen till betraktelser av kroppspråk, gångstil, gester och klädsel hos människor

  3. #4 av Karlstad Igår på 07 februari 2013 - 13:14

    BÄNKAR

Kommentera

