Det är som att vika medvetandet ut och in

En hink drogs upp i ett rep av en byggnadsjobbare på marken i lysande gula reflexer. Han vinkade till mig, det gör de flesta när de blir utsatta för ofrivillig fotografering. Jag var frånvarande igår eftermiddag. Ingen mental styrsel i att fånga en bra bild/bilder. Det kändes nästan som om det ångade ur öronen av utmattning. Jag antar att det är en post reaktion av träning, studier och sena kvällar.

En hinks leverne i en byggställning.

Vita prickar kan vara snyggt beroende på var de finns och hur de är komponerade. Det här trappen in till väntsalen på järnvägsstationen. Det kom en medelålders paraply kvinna gående när jag stod där med kameran och så uttropar hon: Ni och era kameror, kan ni inte lämna mig ifred! Min replik blev – jag är inte intresserad av att plåta dig. Då vände hon tvärt på klacken och gick därifrån. Jag ville bara ha mina vita prickar och gå till den sista latin lektion för denna termin.

Latinet är fortfarande inte enkelt särskilt grammatiken. Stundom blandar jag ihop dativ, ackusativ, ablativ, vokativ, genitiv, verb, subjekt, nominativ, singularis, pluralis, Imperfekt aktivum, fjärde konjuktionen i en enda stor smet och i avsikt att skapa en översättning från latinet. Det är då ångan börjar puffa ut i öronen och mitt medvetande har börjat vika sig ut och in. Nästa dag, tänker jag på vad fysikläraren sa: Om du gör rätt, så går det lätt. Jag fick rådet att bara läsa en latinsk text och inte bearbeta den. Det kändes bra.

Nästa år, i februari blir det termin 4. Jodå, meningen är självstudier under cirka 2 månader för att hinna ifatt dem som läst mer och fram till dess kan det bli ett flertal stöd undervisningstimmar på Sköna Bönor i Lund.

Den ofrivilliga gatubilden.

Men varför söker du inte till termin 2? Då behövs tre personer i en grupp annars ställer inte folkuniversitetet upp starta en fortsättningskurs. Intensiv kurs? Nej inte det heller. Poletten trillar snart ned med grammatiken i latinet.

Är de här studierna en positiv stress? Ja det tycker jag. Det är en utmaning i att förstå det latinska språket.

, , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

