En helt ordinär bilresa

Klockan är sexton minuter över tio, måndag förmiddag i Halmstad. Vyn är från porten i Norr katt. Bilresan från Skåne har tagit 1 timme och dryga kvarten, närmare nätt tjugo minuter. Jag är ordentligt förkyld och trött, har ingen lust alls att gå till tandläkaren. Jag har precis druckit den obligatoriska kaffekoppen på Fribergs café, men det blev ingen smörgås och inte en kanelbulle eftersom aptiten inte finns.

Vi andra tillfällen i stan, särskilt när jag går tillbaka till bilen, snippar jag in på Fribergs och köper med en smörgås, och kör sen till ett ställe invid E6 med utsikt över Kattegatt.

Varför köra 25 mil, när du kan få en tandsågare på närmre ort? Södra Sverige är tätbefolkat i jämförelse med Norrbotten. Jag gillar att köra bil. Är det enda anledningen? Jo..både ock det finns kopplingar kvar i stan som jag inte vill lämna än.

5 som för första gången kommer med i bild. Vad händer på 5? Vem bor i 5? Jag borde ha tänkt på det, fotografera namnskylten på 5. Jag ska lägga en pekpinne i något minnesfack vid nästa besök.

Det här är Neptunus, en skulptur, det står så på skylten som är fastskruvad på fontänkanten. Men nu vände jag på Neptunus som blev en Batman som är redo för att flyga iväg och rädda städer samt lite tjejer i nödläge. Eller kanske en gigantisk fladdermus med än så länge infällda vingar.

Jag hälsade på det gamla paret på Vallåsen, vilka hjälpte mig en period när kroppen hade kollapsat. Promenaden från parkering till deras dörr gick som en dans med stadiga steg trots att knät inte är bra. Just då och där i den sekunden förstod jag vilken mental och kroppslig resa jag har gjort.

, , , , ,

  1. #1 av sedge808 på 10 oktober 2012 - 1:17

    5

Kommentera

