Lisboa, Lissabon, Portugal

Babs återvände till Lisboa för tredje gången och det blir antagligen den sista. Eller så återser jag Portugals speciella ljus längre fram i tiden. Jag trivs med stadspulsen i den 3 millioner stora staden med fyrkantiga små ljusa marmorstenar på trottoarer och torg, som med tidens tand har förändrats och mörknat med synliga repor av skor. Trottoarer som lutar betänkligt neråt eller på sidan dessutom har hål här och där är en vanligt förekommande syn. En stad som aldrig sover.

Du kan bli serverad vin från en läskedrycksflaska på en bar där det finns fyra bord på en ytterst minimerad yta likaväl som man kan få vin i ishink med vita tygdukar där de säljer levande krabbor i akvarium. En skriven nota med blyerts eller ett kvitto på vad du har blivit serverad. En middag kan kosta mellan 20 euro – 30 euro på ett lokalt matställe. Turist haken har vi gått förbi eftersom jag inte har för avsikt att betala mer för att beställa mat från en engelsk meny.

Portugiserna parkerar precis överallt. I gathörn och på trottoarer delvis på övergångställen. Det skulle vara helt uteslutet i Sverige. Det finns inga lapplisor i full mundering som travar omkring i 32 graders solvärme så därför kan de säkert ställa bilen som de gör. Trolig orsak är också en plingande och skramlande spårvagn som tar sin plats på gatan.

Vi bodde på Travel Park den östra delen av Lissabon och mycket nära Metron, tunnelbanenätet. Lite senare under vistelsen fick jag veta att Anjos är den farligaste delen av staden men personligen skulle jag vara mer vaksam att gå i Stockholm en sen natt än vad jag upplevt i just Anjos.

 

adeus tão longo betyder adjö så länge Portugal. Med viss saknad i mitt hjärta lämnar jag landet för denna gång. Istanbul nästa.

, , , , , , , ,

  1. #1 av sedge808 på 15 augusti 2012 - 6:33

    nice sun beams.

Kommentera

