Majs och gräsklipp

Majsen växer fint, trots en besvärlig maj och juni månad så växer de vidare och utan några insektsangrepp. Gurkan, ja hur gick det med den. En liten gurka planta överlevde men tror inte det blir någon gurka på tallriken det här året. Frilands tomaterna blommar för fullt och har börjat ge gröna tomater. Purjolöken har också satt fart.

Löken växer vidare och av det jag sådde kommer 65 procent upp., kanske mindre. I den första rinken växer det inget vidare men den sista växer det bra. I år lärde mig konsten att så lök frö och få lagomt avstånd både bredd och djup. Visst är det lättare med sätt lök, det förstår jag nu. Nästa år blir det enklare och skörden kan bli större.

Morötterna håller jag på gallra, vilket inte heller var helt enkelt att så. Men å andra sidan är pyttesmå morötter till maten jättegott. Kryddodlingen funkar också okey och där kan jag nog förvänta mig en vinterförbrukning av torkade örter.

Gräsklippshögen kommer från allmänningen. Fyra gräsplättar med en cykel och gångbana emellan. Kommunen klipper var 4 vecka och om jag klipper straxt innan så blir det en hel del. Den egna gräsmattan räcker inte till att täcka alla rinkar på några vis längre och det är bra att jag får klippa på kommunens mark med handjagaren. Klöver i gräsklippet verkar bli en bra blandning.

Det bästa av allt är att trast paret har slutat picka i odlingarna. Det sista försvarsverket med trådar och pinnar gjorde det svårt för dem. Så, nu börjar jag plocka bort en del av ‘försvaret’ och inväntar vad fåglarna kan tänkas hitta på.

, , , , , , , , , ,

  1. #1 av macilane på 04 juli 2012 - 9:07

    Från det ena till det andra – du har tydligen inte drabbats av mördarsniglar ännu – i så fall grattis!

    • #2 av Barbro på 04 juli 2012 - 9:28

      Nej, inga mördarsniglar dock trastar och en duva som mumsar röda vinbär.

Kommentera

