Trast gillar daggmask

Det är helt ok att trasten uppskattar de stora daggmaskarna men tyvärr flyttar inte den orange näbbade fågeln bara på gräsklippet utan även små majs och gurkplantor. Det här fästningsverket byggde vi i lördags. Bomullstråd, cd-skivor och folie. Det blänker i trastens ögon och odlingen får vara ifred. Trasten är så väldigt välkommen i trädgården men inte just där. Liknande problem förra året.

I odlingssängen finns brännässlor som har kommit dit av vinden. De verkar sprida sig så jag får hålla lite koll på dem. Majs, gurka, sallad, vitlök och bönor. Det finns två gurksticklingar men jag har petat ned ytterligare 2 frön direkt i jorden., för att se hur resultatet blir. Vilken är skillnaden mellan att förgro frilandsgurka inomhus och så direkt på friland?

Jag köpte lite mer kvalité kryddor från Granngården i Eslöv. Av ohejdad vana snusar jag på kryddorna och petar lite med högerfingret för att känna studsen, innan jag slantar upp pengar. Blev du nöjd Babs? Absolut är svaret.

Origanum majorana från Lindbloms Frö är frösått lite här och där i trädgården, för att se vilket resultat det ger. Sol eller halvskugga.

Yes!! Drygt 2½ vecka tog det för lök fröna att se dagsljuset och göra en hobbyodlare riktigt nöjd. Det är mycket enklare att peta ned sättlök i rask takt. Jag var lite osäker på hur djupt är egentligen 1½ cm i lucker jord för ett litet svart frö. Så inte för djupt och motsatsen blir, så inte för grunt. Efteråt har jag strött på ett tunt lager klipp för att hålla jorden någotsånär fuktig. Lök och morot varannan rad eftersom de främjar varandra.

, , , , , , , , , ,

  1. #1 av sedge808 på 22 maj 2012 - 3:14

    Hello Kitteh (in the garden).

Kommentera

