Tisdagen den 6 mars

Det är mäktiga, det tunga och långa gnisslande och framrusande järnvägsloket med bokstäverna Green Cargo och som har en rad bruna vagnar som följe. Inte undra på att de första människorna som såg de svarta stora ångsprutande ångloken blev rädda och sprang till skogs. Jag känner ett visst flyktbeteende när loket tornar upp sig framför mig i linsen men jag står kvar.

Det är samma godståg jag fotograferade för 2 sekunder sedan. När jag stod och såg tåget passera, hade jag velat stå i kröken straxt bortom järnvägsövergången men det går inte att vara på två platser samtidigt. Eller gör det?

Det stora röda ögat som lyser starkt och klart i dunklet på perrongen. Drakens öga. Kanhända har filmmakarna tagit inspiration från tågets röda lysen?!

Buss 3 är tom, när den kommer in på Malmö buss central. Ovanligt. När jag har satt mig ned, stiger den här röd/gröna klädda killen med grå tuppeluva in på bussen. Han är helt upptagen med sin telefon och givetvis tar jag chansen och fotograferar. I vanliga fall är buss 3 relativt belägrad av passagerare men igår var den som sagt tom.

Det här blå övergångsstället finns i början på Södra Förstadsgatan/Södervärn. Jag får en känsla av att det är lite bråttom att fotografera i olika vinklar och ljus. Det pågår renovering/försköning runtomkring Möllevångsstorget. Med andra ord kan det betyda att gatukontoret putsar upp ytan.

Hurray!! En översiktsbild av sista sträckan mot semi tunnelbanan Triangeln. På vänster sida pågår renovering/försköning omkring Hilton hotell, Triangelns köpcenter. På den högra sidan i bilden finns kyrkan, S:t Johannes med helt enastående vackra kyrkfönster när solen lyser igenom dem.

Hur går det Babs! med gången. Jo, det går bättre. I söndags gick jag 960 meter tur och retur till Janis matställe, med en gång som kändes stadig, taktfast och med relativt stora steg. Naturligt rak i ryggen och inget haltande el. sviktande med vänster sida. Dagen efter hade jag träningsvärk på framsidan av bägge lår. Baltic Rehab säger var tredje månad kan det bli en förbättring om du tränar på Tisdagar med redskap. En till två ggr i veckan hemma med lättare övningar. Därimellan promenerar/cyklar som vanligt och framför allt lyssnar till kroppens signaler.

Det har varit en lång mödosam kroppslig och mental process sedan slutet på augusti 2011. De senaste veckorna faller jag inte som en sten, ned till botten av en dypöl. I takt med att kroppen faktiskt är på väg att repa sig, blir det fler sammanhängande dagar, där mitt bränsle/energi finns kvar till dagens slut. Det här halvåret har varit den tuffaste perioden i hela mitt liv, som professionell sjuk. Någon yrkestitel måste jag ju få ha, eller hur?

Straxt innan 14.17 rusar det in ett punktligt Öresundståg i hög fart igenom semi tunnelbanan. Jag har försökt fotografera tåget men alltid blivit distraherad av något annat t.ex. röda gymnastikdojor eller jojo maskiner. Två framrusande tåg den här tisdagen.

, , , , , , ,

  1. #1 av sedge808 på 09 mars 2012 - 4:21

    very cool.
    like the legs best.

Kommentera

