Lättstekt fisk och T.

Hur går det med T.? Bra tror jag. Bättre. Jag slutat stryka Tiss över pälsen stup i kvarten, särskilt efter, att han högg mig i överarmen en kväll. Katten har blivit så len i pälsen, även svansen efter en ägg-gula, varannan vecka sen December.

Visst berör jag katten, men inte lika ofta och avslutar smek i tid. Det verkar fungera bättre från T.’s sida, för katten börjar ty sig mer till vårt sällskap. Han hoppar upp oftare på databordet och det utan att han är hungrig. När jag har knät i högläge på soffan, rullar han ihop sig vid mina fötterna eller ligger en kort stund på min mage. De senaste nätterna har den legat still  – hela – natten utan pip i örat, att han ska ut i natten.

Jag upplever inte T. som en social katt utan lite mer vild. När han får lättstekt torsk, slänger Tiss ut fisken med tassen från matskålen, på golvet. Kanske finns det kvar, en liten rest av vilddjuret i ett domesticerat/tamt kattdjur.

p.s. glömde skriva att nu dricker Tisse vatten, istället för mjölk, efter 2½ månads konsekvent handlande från mig.

Jag lär mig T.’s beteende, fortsättning följer….

, , , , , ,

  1. #1 av macilane på 06 februari 2012 - 21:09

    Detta med att man skall sluta med smek i tid hoppas jag inte beror på ”vildkatt”-beteende.
    Om du läser vad jag berättar om vår turkiska van, Plexi, så kan du skönja att hon har ett
    snarlikt vild-katt-beteende. Jag menar att detta bara är ett tecken på en intelligent och självständig katt som i känslosammanhang litet grand liknar oss (ursäkta om jag kanske överdriver). Men, jag skulle inte heller stå ut med att någon kelar med mig hur länge som helst på samma sätt som jag försöker kela med Plexi (skratt). Hennes reaktion tolkar jag så här: ”Nu räcker det, jag vet att du tycker om mig, husse! Om husse inte begriper det så får jag väl säga till honom, morrmjau.”

    • #2 av Barbro på 07 februari 2012 - 16:03

      ”Detta med att man skall sluta med smek i tid hoppas jag inte beror på ”vildkatt”-beteende.”
      Nej, så är det inte. Mer, en spekulation/association till att jag själv inte riktigt tycker om närgångenhet och hur jag själv reagerar på det.
      Vi, människor kan ju inte jämför oss med katter. I kattens värld handlar det om mat och att sova. Kel kommer på tredje plats.
      vissa människor gillar mycket kel. Och andra gör det inte. Som vanligt handlar det om att hitta en medelväg mellan katten och mig.

  2. #3 av sedge808 på 07 februari 2012 - 0:04

    Mega fave !!!!
    Gorgeous Kitteh !!!

    • #4 av Barbro på 08 februari 2012 - 14:21

      Your are kind with all your comments on my blog Gavin!! Thank you.

Kommentera

