Vivaldi i Göteborg

Göteborg har cirka 930 000 invånare och för nästan varje göteborgare finns det favorithak även under jul och nyår kan tänka. Jag har mitt favoritstället som ligger i Halland.

En gång när jag skulle välja tandläkare i en ny stad, drog jag pekfingret längs raden i telefonkatalogen och stannade vid Praktikertjänst, vilket blev så bra. Jag åker 24 mil för att gå till hygienist och behandling 1 – 2 gånger om året för jag vill inte byta klinik.

Med Vivaldi, Italiensk krog, var det inte en sådan tur. Givetvis checkade jag runt för andra nyårsupér men bestämde mig för den här krogen. Om jag söker hus och ser en acceptabel kåk, ser inte jag bildäcksberget som ligger 25 meter till vänster. Det upptäcker jag vid ankomsten.

Följdaktligen det jag såg av bilderna på Vivaldis hemsida motsvarade inte det jag fick i verkligheten och ändå beställde jag bord i god tid. Eller är det så, för att få en hyggligt bra plats för två måste beställningen bli redan i oktober? eller september?

10 dagar innan 31 December skulle menyn beställas och jag frågade om de kunde duka lite extra fint eftersom nyårsafton är lite mer, än bara sista dagen på året. Jovisst, svarade Vivaldi, men det är nyårsafton och då är det fint på borden.

Personligen är det första gången, en nyårsupé bokas. Julbord har det blivit genom åren på olika slott och värdshus. Skottorp äger personlig service. Tallkotten.. javisst.

Wapnö slott kändes som ett industriellt julbord det vill säga efter en Babs tolkning, inga överraskningar i matväg och ganska mycket folk vilket skapade långa köer till julbordet.

Vivaldi kändes som ett industriellt nyårsbord. Jag kände mig inklämd vid en kal bordsyta på cirka 50×50 meter, mycket trångt mellan borden, ingen känsla över nyår med fin dukning som de sa i telefonen. Vivaldi brast i kvalité.

En blek risotto men med saftig god svamp och basilika bjöds som förätt.

Huvudrätten smakade bättre med en mumsig potatisgratäng, kalvrullader och kvistar av timjan.

Efterrätten serverades i plastbyttor, med fyra stycken olika goda rätter. Men åter igen var finns miljötänkandet på Vivaldi? Varför inte servera i små glasskålar?

Toaletten var rymlig, ren och luktade bra.

Bilden har inget att göra med nyårsupén. Det ni ser är en gul flagga med texten Forex.

, , , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

