I huvudet på en Babs.

Varför är alla stjärnorna uppkastade på himlen?

Google sök kan hjälpa till med frågan. Böcker som  De Dansande Wu Li mästarna av Gary Zukav eller En kortfattad historik över nästan allting av Bill Bryson, ger friska svar. En bok som är nyttig att läsa, Världen växer, en bok om slumpens historia, Tor Norretranders.

Mina föräldrar var inte särskilt litterära eller hade konst och kultur som en länk i uppfostringssyfte. Morfar lyssnade på radion, sittande på pinnsoffan, med örat nästan tryckt emot tratten, medans sjörapporten eller nyheter pågick. Då skulle vi barn vara tysta och inte smälla i dörren, vilket jag gjorde iallafall. Jag smäller fortfarande i dörrar, skulle nog behöva skjutdörrar.

Den här frågan, om den hade blivit besvarad, skulle säkert ha fött fler frågor i huvudet på en Babs. Är fortfarande nyfiken på saker och ting. Jag vill veta, i vilket universum jag snurrar i, eftersom all sorts kunskap är viktigt. Motsträvigheten blev en konsekvens i att inte lita på vuxna människor eftersom de inte besvarar frågor. Det föddes tidigt.

Den här bilden fotograferade jag häromdagen, och precis när klicket på kameran hördes, kom den obesvarade fråga i mitt sinne, varför är alla stjärnorna uppkastade i himlen? Nu kan jag förlika mig med just den fragmenterade biten.

Jag har inte så många levande minnen av min barndom. Stora delar är som sagt bara fragment upp till nio års ålder. Just den frågan, morfars gröna eka och en del av mina vingliga skidutflykter kan jag beskriva ganska gott. Det viktiga är att förlikning sker, så att omedelbar framtid, kan levas mer medvetet.

Det här året har jag inte varit särskilt socialt närvarande. Kämpat mer, kämpat mindre. Men hela 2011 har handlat om att klänga sig fast vid tanken att bli kroppsligt bättre. Jag tänkte avsluta året med en Göteborgsresa i tre dagar med hotel och nyårssupé. Det ska bli trevligt.

, , , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

