Koltrasten och Babs

Jag gillar fåglar! Koltrasten med sin gula näbb, kvicka gång och vackra melodi är fågeln ett trevligt inslag i trädgården. Det är intressant att se den jaga mask. Den ‘lyssnar’ efter masken, lägger huvudet till höger och sen vänster. Kvickt träffar den rätt i gräsmattan eller jorden och får upp en motspänstig mumsig måltid.

Men…

Koltrasten är en riktig marodör i rinkarna. En bulldozer. Gurksticklingar var i stor fara. Nu är det bara 3 gurkor kvar. Nog är det väl ändå fasiken om jag inte ska få ha ifred  gurkorna, som är fröodlade för 2:a gången i miniväxthus. Först fryser de ihjäl. Därefter tycker koltrasten att daggmasken är mycket godare i rinkarna, än någon annanstans på tomten.

Och daggmasken är riktigt tjock och fin just under marktäckningen och jag har all förståelse för pippins smaklökar, men rinkarna är mitt territorium. Vi får helt enkelt samsas, koltrasten och jag.

Nu när solen tittar fram, blänker cd skivor och skapar reflexer. Koltrasten flyger lågt men landar inte i någon av rinkarna. Tipset jag fick är ovärderligt!

, , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

