Rejmes i Halland

Rejmes är en bilhandlare i stan. Och de har sin reklam ofta vid Halmstads buss kurer. Den här november kvällen regnade det häftigt. Glaset i kuren speglade inte bara bilarnas lyktor på den blöta vägen utan också Rejmes reklam med vita moln och röda sportbilar i olika vinklar.

Jag hade precis köpt in ett VR objektiv och lekte med det i mörkret. En del av bilderna blev riktigt hyfsade men nu bara för att jag köpte ett VR objektiv, betyder det att inte slarva utan vara noggrann dvs hålla stadigt i kameran.

Det första året hade jag en nonchalant attityd till digitalkameran genom att fotografera med en hand. Det ger inte skarpa bilder och jag klagade dessutom att bilderna blev dåliga. Två händer ska det vara. Det förstår ju vem som helst!

Den fotografiska resan som började för 6 år sedan, hade inte några visioner om ett bildspråk. Det var mer min fascination att fånga motiven och vad jag fotade spelade mindre roll.

Det tar tid att hitta sig själv i världen. Det tar tid att få svar i bruset, om jag någonsin får ett fullständigt svar. Då kanske strävan i att bli mer medveten inte är lika utmanande och rolig längre. Det jag dock vet är att skuggor och reflektioner står kvar som en del av mig, de är en förlängning av det undermedvetna. Det blir ett bildspråk.

Nu är det vila i fotograferandet på grund av en trött fot som inte vill bära mig.

 

English version

Rejmes is a car-dealer in town. They have their advertising often at Halmstad bus shelters. On this November evening it rained heavily. The glass in the bus shelter reflected not only the car lights on the wet road but also Rejmes advertise with white clouds and red sports cars, at different angles.

I had just purchased a VR lens and was playing with it in the dark. Some of the pictures came out really decent but now only because I bought a VR lens, it means not to be careless, but be careful. That is firmly holding the camera.

The first year I had a cavalier/nonchalant attitude to the digital camera to shoot with one hand. It does not give sharp images and I complained also that the pictures were bad. Two hands should be. That understands anyone!

The photographic journey that began 6 years ago, had no visions of a visual language. It was more my fascination to capture motifs and what I took did not matter.

It takes time to find oneself in the world. It takes time to get answers in the noise, if I ever get a complete answer. What answer?! Does it matter?! Then maybe personal striving to be more conscious is not challenging and fun anymore. I do know today, it’s the shadows and reflections, that means something and they are a part of me, they are an extension of the subconscious. It will be my visual language.

Now it’s rest in photography because of a tired (sick) foot that do not want to bear me.

, , , , , ,

  1. #1 av karlstad igår på 06 januari 2011 - 23:29

    Snyggt gjort Barbro
    Riktigt kul att läsa att du läxar upp din egen slarv fototeknik. Jag tycker själv att det är en riktigt underbar känsla när man kommer på nya sätt att lösa foto svårigheter på!
    Kommer du beställa en D90 under fotovilan :)

    • #2 av Barbro på 07 januari 2011 - 10:28

      *Läxar upp* när bilderna blir suddiga trots ett bra ljus då är det inte fel på kameran utan ens egen teknik. Självkritik ska finnas, hur ska jag annars bli en bättre amatör fotograf? Jo, det är trevligt när bilderna blir riktigt skarpa och snygga för att jag använder 2 händer som stöd. :)
      Jag tänkte behålla Nikon d50 huset tills det inte fungerar längre.

  2. #3 av Minis på 07 januari 2011 - 2:38

    Hi, Barbro,

    It’s quite an intriguing picture of so many layers and reflections. That bright headlight of the car sets a center around all world is swirling in the picture.

    ”shadows and reflections … extension of subconscious” and the reflection of the personality :)
    Somehow we wrote similar subjects :)

    Cheers!

    • #4 av Barbro på 07 januari 2011 - 10:42

      May be we walk the same road as human beings.

Kommentera

