5 centimeter

Höger foten kapsejsade i november av en arthritis. Glad i hågen hade jag köpt ett par mbt skor, av en Naprapat, eftersom jag ville förbättra min kroppshållning. Under våren och sommaren 2010, träffade jag människor som hade köpt mbt skor och kände sig så nöjda.

Med andra ord, jag köpte också ett par mbt skor men vissa människor kan använda *gungskor* relativt omgående och andra måste förbereda sig, noggrant.

En grundläggande orsak till ett olyckligt händelseförlopp var att inlägget på höger fot inte fick plats i skon. Jag nämnde till naprapaten att mitt inlägg får inte plats, men fick till svar att mbt skona i sig, ‘ordnar till det’ eftersom den är byggd på ett speciellt sätt.  Naprapaten erbjöd ett par andra inlägg för 450 kr/stycket som iofs passade men inte rätt för min fot.

Varför hela friden lyssnade jag inte till vad foten ville? Jag kunde ha väntat tills svullnaden hade försvunnit. Här är ett tydligt men ödesdigert misstag. När du ska ha bråttom, så saktar man ned. När du ska ta det lugnt, så hastar du på.

Det som hände sen, var att svullnaden jag hade fått på höger fot, innan jag köpte dojorna, accelererade och det blev en aggressiv inflammation i leden plus att även hälsenan blev påverkad.

Och jag emotsäger inte kvaliten eller faktum att mbt skor ger bättre hållning. Min rygg blev rakare och hållningen bättre. Jag följde råden från cd skivan, att inte använda dem för många timmar åt gången utan öka upp antal timmar varje dag.

Men det slutade med att höger foten blev sämre.

Trädet är fotograferat från stora rummet den 30 December 2010 som nu har rimfrost på grenarna. Riktigt vackert.

Jag såg ett trasigt spindelnät som hängde mellan ytterlampan och tegelväggen, och det hade frusit likt vita pärlband. Riktigt naturskönt.

Summan av kardemumman.

Den 1 december sattes en cortison sprutan i fotleden. Det har tagit 29 dagar för mig att kunna belasta foten 32 meter i ett svep utan kryckan.  Därav fotografier inomhus eller från bilen men foten är på bättringsväg. Det har varit ytterligare en resa i medveten ansträngning. Medvetet belasta en fot där varje steg gör gruvligt ont. Självbehärskning. Meditation nästan varje morgon vid gryningens första ljus för att samla energi. That stuff helps.

Det finns variationer på meditation. Den här, meditationen, jag använder, har 4 – 5 medvetna pågående rörelser samtidigt. Det tar en stund att fokusera dem i sinnet samtidigt men man lär sig.

31 december, klockan är 22.21 Jag känner mig nöjd med resultatet så långt.

, , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 av Minis på 03 januari 2011 - 16:24

    Your pictures are almost like meditation at the tripod – when you set your camera and wait for the light to change, sometimes minutes sometimes hours and sometimes days. Even though your pictures do not match enough in format and color, somehow i feel this long long waiting for the right light that lasts just a split second. And this reminds me of the Kieslowski movie ”Red” when an old gentleman and young lady sat in the kitchen and the gentleman waited for that evening sunlight that appeared from behind another building and hit the window of the kitchen lighting everyone inside in that beautiful light. But the important moment is that waiting. Cheers!

    • #2 av Barbro på 03 januari 2011 - 16:59

      Kieslowski movie ”Red”
      Kieslowski is a favourite to me. Even the blue and white are so good. Tricolour. I never get tired to see them over and over again. He use the light on a brilliant manner.
      Yes, the waiting is important. But the action is equal essential.

  2. #3 av Minis på 03 januari 2011 - 19:03

    Of course you are right that action is equally important, but i am so overwhelmed by it that i really miss the waiting part.

    • #4 av Barbro på 04 januari 2011 - 7:52

      It is a usual action because we want everything to happen all time.

  1. Konsten att gå… | Barbros Foto Blogg

Kommentera

