Glas ridå

Ordspråket säger – att man inte ser träden för skogen. Här ser jag inte porslinet på grund av glasets distortion. Konturerna av dricksglasens kanter och runda böjar har förvandlats till en svag gul dimma och reflektioner från skåpets ojämna ytterglas skapar ytterligare ett skikt. Det som dock syns är den röda rosen som i och för sig kan ses som en övervintrad nyckelpiga.

Jag befinner mig på den mentala nivån jag ska vara. Precis just nu. Det är omöjligt att *springa* i förväg för att få ett stabilt mentalt resultat men genom medveten ansträngning når jag en ribba för varje ögonblick och varje dag.

Det är tragiskt, när dåtid jagar och härjar, river sönder mitt mentala tillstånd som vassa klor och påminna mig om det som varit men med träffsäker känsla, vet jag att så inte sker. Min träning att avlägsna dåtid och rensa det bagaget/skräpet inte påverkar känslorna i lika hög grad längre.

En bra metod för att hantera dåtiden spöken (familjen) är att rekapitulera sina händelser och upplevelser.  Blås in en känsla. Blås ut den.

 

English version

The proverb says – that you can’t see the trees for the forest. Here I do not see the china porcelain because of the glass distortion. The contours of the drinking glass edges and round bends have been turned into a faint yellow mist and reflections from the cabinet’s rough exterior glass creates an additional layer. Yes, I like the word layer upon layer. It has however shown the red rose, which in itself can be seen as a ladybug in hibernation.

I’m on the mental level I should be. Right now. It’s impossible to *run* in advance to obtain faster results but mentally through conscious effort can I reach a bar for every moment and every day.

It’s tragic, when the past chase and plunder, tear my mental state has sharp claws and remind me of the past but with accurate sense, I know that this does not happen. My training to remote past and clear the baggage/garbage does not affect the emotions as much anymore.

A good method for dealing with past ghosts (my family) is to recapitulate their events and experiences. Blow in the sense and then blow it out. Recapitulate.

, , , , , , , , , ,

  1. #1 av Minis på 27 december 2010 - 12:55

    Hi, Barbro, your text is somewhat troubling and i am not sure i have courage to ask what has happened. But the human curiosity is still there. Please do not feel obliged to answer this part.
    Your picture has several layers indeed, which conjures ghost like feeling. Though i think that yellow color is too intense for my taste. i copied your picture in photoshop and applied auto color and got (maybe) more natural look of the picture, which somewhat reveals more of the background image of the porcelain cup and another glass which is on the left. Light reflection on the glass makes an interesting shape in the middle of the picture, however i think it’s a little too close to the middle and somewhat divides the picture into two parts. The rose accent is very nice. Cheers!

    • #2 av Barbro på 28 december 2010 - 18:08

      Everyone go through harsh passage in life. And no I dont want to talk about it.

      *the rose* were an hibernated ladybug *smile*

  2. #3 av Sylwia W Nordlander på 30 december 2010 - 12:38

    Hej Barbro!
    Hittade din blogg och blev alldeles glad, jag skall snart operera mig, och letade efter ”lugnande” läsning om höftop. Gud va bra att du skrivit ner hur det kändes och blev efter, jag behövde verkligen fokusera på efter, gruvar mig jättemycket för op,men vet ju att jag inte har något val, om jag vill ha livskvalite´ och det vill jag efter 3,5 års ”o-liv”
    Kram Sylwia

    • #4 av Barbro på 30 december 2010 - 17:44

      hej Sylwia! Jo, en operation betyder att *lita på* att en annan människa gör rätt, vilket kirurgerna ofta gör.
      Att lita på, de 3 orden kommer att bli din princip, jag kallar det för – kontroll över – ditt ben efter operation. Lita på att det håller när du belastar benet. När du lyfter *tegelstensbenet*, ha *järnvilja* ett annat ord är kontroll. Det kan ta upp till 3 veckor innan du – kanske – kan lyfta det några centimeter. Kan ju gå fortare. Var noga med träningen och ta djupa andetag vid varje rörelse. Skapa en egen rytm och se inte för långt in i framtiden snarare vecka för vecka.
      Det tog 8 månader för mig att glömma bort protesen i kroppen dock sitter 2 föreskrifter i ryggmärgen. Korsa aldrig benet. Sätt dig aldrig någonsin på huk.
      med bästa hälsning från barbro.
      p.s. skriv om du undrar över något.

  3. #5 av ololoshkin på 13 januari 2011 - 10:25

    good site [url=http://google.com]google[/url]

    • #6 av Barbro på 14 januari 2011 - 16:58

      Thank you, ololoshkin who ever you are!

Kommentera

