Restaurang Jarlen

Jarlen en plats för jazz och blues älskare. Där njuts av mat och dryck, medan musiken som har en viss skön karaktär gör att kropp och själ uppslukas i vemodiga, stundom kvicka toner av trumpet, gitarr och trumset.

Blues och jazz toner genomsyrar rummet i alla vrår utan att jag har lyssnat på musiken, just där. Som ni redan förstår är jag uppfödd på toner av framför allt blues. Jarlen avslutar för denna säsongen men kommer tillbaka i höst med musik kvällar.

Jag upplever genast 50 tals känslan, i och med att jag öppnar ytterdörren och kliver in de första stegen och ser en glas dubbeldörr som äger det typiska mönster från den tiden. Det är en långsmal lokal och mycket sittplatser med sköna och breda sitsar.

Flertalet husmans rätter finns på trä tavla med tryck knappar efter varje rätt, signalen går till köket, och sen hämtar jag maten ett stycke längre ned. Disken ser ut som ett upp och nedvänt L. Ungefär i vinkeln på L:et finns en lucka för att hämta mat och en klocka med kula inuti för att påkalla uppmärksamhet.

Kockens omelett är verkligen god, till det får jag råa morötter och sallad. Bröd och smör för en kostnad av 65 kronor. Den här kocken kan laga omelett och än så länge har jag inte ätit något annat på Jarlen.

Toaletten är trång men ren och luktar gott.

, , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

