Starka linjer

4 månader och drygt 2 veckor sedan höft operationen.

Den senaste veckan har jag cyklat 2 ggr och minst 6 km, tur och retur. På cykelturen igår hade jag ingen krycka med mig.

Träningen med att lyfta benet, liggande på sidan börjar komma upp i 10 ordentliga och lugna lyft. Jag kan hålla emot de sista lyften.

Träningsförslaget från kirurgen, att stående hålla i sig vid något och föra ut benet lite snett bakåt, är en bra övning. 50 rörelser på det friska. 40 rörelser på det opererade benet. Jag haltar fortfarande men det minskar vecka för vecka. Min vän sa: nu har du en sten i skon.

För övrigt har jag lufsat i skogen på ett gammalt traktorspår. Det gav mer övning till balansen. Humöret. Känslor av uppgivenhet börjar sakta men säkert bytas ut till tillförsikt. Igår när jag tog PK värdena uttryckte en av den fasta vårdpersonalen. Glittret i dina ögon är tillbaka.

Den sjukgymnast jag besöker har nämnt att passerar jag 6 månader utan större problem, då är den här perioden klar. Kirurgen som karvade i mig, uttryckte att nu kan du i princip leva som vanligt men var försiktig när du ska gripa saker på håll, sittandes. Tar det då emot, pressa inte.

4 months and just over 2 weeks since hip surgery.

The last week I cycled 2 times, less than 6 miles, round trip. On the bike ride yesterday, I had no crutch with me. Training with the lifting up the leg, lying on my side starting to come up in 10 proper and calm lifts. I can hold a little the last one.

Training proposal from the surgeon, to stand and hold something steady and bring your leg a bit backward, is a good exercise.

40 movements on the operated leg. I am still limping, but it decreases from week to week. My friend said, now you have a stone in the shoe.

Moreover, I shamble through the woods on an old tractor tracks. It gave more exercise to balance. Mood. Feelings of despair begins slowly but surely changed into contentment and confidence. Yesterday when I took the PK values expressed by the permanent nursing staff. The glitter in your eyes is back.

The physiotherapist I visit have mentioned that when not if I pass 6 months without any major problems, then this period is finished. The surgeon who carved in me, expressing that now you can basically live as usual, but be careful when you seize/grip, at the position sitting, at something. Does it then ‘hook’ in, do not push/force that movement further.

, , , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

