2 månader och 2 veckor

Tiden efter höftledsoperationen.

Det finns information att få på nätet om höftledsoperation men oftast förhållningsregler om vad jag inte får göra. Alla dessa restriktioner skapar en sfär av försiktighetsmått som stör mig. Tänk om protesen hoppar ur led! Men den gör inte det – om jag inte hukar, springer, joggar, lägger benen i kors eller sitter i mjuka soffor. Se där! Ytterligare restriktioner.

Men om en längdåkare på skidor kan vara ute i spåret efter cirka 6 månader så kan jag väl gå flera kilometer utan att bli trött. Utnyttja mina gröna fingrar i trädgården. Gå ned på ena knät och fånga en bild med systemkameran för att få en annorlunda vinkel, just då, i det ögonblicket. Det är något som är mycket efterlängtat.

När jag googlar på höftledsoperation + träning finner jag personliga berättelser. Ibland är det bra att jämföra sig med andra människor om var någonstans jag ligger på skalan i läkningsprocessen. Enligt planerna fungerar läkningen bra även om humöret inte är med mig hela tiden.

Den här helgen till glädje klarar jag låg toalett-stol, stå på det skadade benet och balansera med ett pekfinger mot väggen. Ta på stödstrumpan utan skohornet. Ingen krycka inomhus. Det känns coolt.

Perioderna då ingenting händer. Absolut ingenting, känns det som, bara träning och koncentration på hur jag går. Hur jag sätter mig. Det är självklara rörelser och som har ryckts ut ur sitt sammanhang. De har blivit en tanke. Visst är det märkligt?

Den till synes monotona träningen är en investering. Inte i pengar men väl i kroppslig styrka som i sin tur gör själen glad (are) Det bästa är, vinsten, då svåra rörelser plötsligt fungerar hur bra som helst.

, , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

