Bonniers lexikon under madrassen

Det finns en viss skillnad mellan en sjukhussäng och en säng i hemmet. Den ena är högre, mycket mer ställbar. Den andre är bara en fyrkantig stomme. Informationen före operationen var bristfällig vad gäller rehabiliteringen – efteråt. Att benet får ej vara i 90 grader så du får icke luta dig fram för att ta på dig en strumpa med händerna. Tänka sig, att en liten strumpa ska vara så svår att ta på sig om inte rätt verktyg finns till hands. Jag har tagit ett skohorn med en böj. Fungerar utmärkt bra.

Jag har under veckan haft lite problem med mjuk madrass framför allt att ta mig upp ur sängen på de villkor som finns. Benet måste vara i ungefär 45 grader när jag reser mig upp från en stol eller sängen och straxt därefter dra in benet till stående. Igår kom jag på att om jag lägger dit en dörr, vad händer då? Nä, den är för stor och klumpig.

Men så längst ned i min bokhylla står Bonniers 25 band lexikon. Gissa var den ligger nu? Jo under 2 madrasser. Helt plötsligt går det att ta sig upp ur sängen galant och dessutom mår min rygg bättre. Böckerna får ligga kvar tills slutet på Februari, då konvalecensen är klar. Jag kommer spritta av kunskap i början på Mars.

Om du ska bli höftledsopererad bör du veta, vilket inte jag gjorde, att sitta på en specialstol och laga mat tar 3 månader att beställa. Upphöjning till dubbelsäng i form av plastklossar får kunden inte. Endast enkelsäng. Däremot upphöjda sitsar och toalettförhöjning får man låna från arbetsterapin. Men hur ofta byter man en höftled?

, , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

