Livets berg och dalbana

 

Det finns en föreställning om att kreativt skapande och inre demoner hänger ihop

– är det bara en myt eller finns det korn av sanning i den, tror du? frågar journalisten Inger Edelfeldt

Edelfeldt säger: ”Jag tror det är en myt”.

Visst finns det ett korn sanning i att kreativt skapande och inre demoner hör ihop tänker jag . Däremot om jag låter den inre demonen ta över – minskar det kreativa skapandet. Gunnar Ekelöf sa ungefär, om jag inte får behålla mina demoner, så behöver jag inte änglarna heller. Ligger nåt i det eftersom livet är en berg och dalbana och med den änglars och demoners upp och nedgång.

Allt skapande äger en drivkraft. Låt den drivkraften ta över och flyt med. Ibland är det kaos i sinnet men det är förbigående, som en vind tills problemet är löst. Vem säger att livet är lätt? Ingen – allra minst jag. Vid andra tidpunkter är livet enkelt men det är aldrig händelselöst.

Den skapande processen är livskraftig men jag får den inte gratis. 90 procent transpiration (svett och möda) och 10 procent inspiration. Iden om att fotografera en speciell skugga tog en vecka av exprimenterande tills den där magkänslan infann sig. Nu! Eller där satt den brukar jag säga antingen tyst eller med ett utrop.

För egen del mediterar jag, när cameran är i handen på mig. Då blankas mitt sinne och inga tankar finns, varken bra eller dåliga. Endast motiven existerar. Jag provade meditation med ett ljus tänt men lyckades aldrig sitta stilla på kudden. Det jag fann mer produktivt var att lyssna till ljuden från världen och på det sätt rensa tankarna.

, , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

